
Special Media Awards 2020
De Special Media Awards zetten nu voor het tweede jaar tien mensen met een verstandelijke beperking in het zonnetje, die zelf media maken. Hoge kwaliteit! Hier zijn de winnaars in 10 categorieën.
De Special Media Awards zetten nu voor het tweede jaar tien mensen met een verstandelijke beperking in het zonnetje, die zelf media maken. Hoge kwaliteit! Hier zijn de winnaars in 10 categorieën.
De wereld kijkt naar hoe de Denen aan seksuele vorming doen op tv, voor kinderen van 11 en 12 jaar. Controverse dus: de ene helft vindt het fantastisch, de andere helft vindt het kindermisbruik. Justine Pardoen kan niet wachten op een Nederlandse versie.
De veelbesproken #ikdoenietmeermee-actie van vorige week levert interessante gespreksstof op omtrent het begrip ‘influencer’. Wat betekent het in deze tijden om influencer te zijn? Wie beïnvloedt de influencers? En wat kan de overheid hiervan leren? Freek Zwanenberg deelt een paar inzichten vanuit mediawijsheidperspectief. Inclusief gespreksvragen om te bespreken met tieners. Inzicht 1: Influencers willen (eindelijk) […]
Normaliseren van fillers en botox voor jongeren, is een risico. Acht procent van de jongeren wil zichzelf een Insta-filter inspuiten. Wees je daarom als opvoeder bewust van de invloed die influencers kunnen hebben op het zelfbeeld van je kind, en wees hen voor. Met een gesprek. Met liefde, humor en aandacht.
Burgers moeten beter worden beschermd tegen het ongemerkt verzamelen en analyseren van zeer persoonlijke, biomedische gegevens op basis waarvan soms vergaande conclusies worden getrokken, vindt het Rathenau Instituut. Innovaties in intieme technologie zijn prima, maar waar ze mensenrechten kunnen schaden, is het aan de overheid om dat te voorkomen.
De jeugdcultuur rond Japanse anime en manga is in ons land best groot, maar voor veel mensen onbekend. De geeks en otaku zijn buitenbeentjes, ze lopen meestal niet op straat, tenzij ze onderweg zijn naar een event, maar ondertussen vormen ze een grote groep. Elk jaar zijn er meer dan 20 grote events waar deze jongeren elkaar ontmoeten; de rest doen ze online. Meisjes en jongens.
Ook op vrijescholen is tijdens de coronacrisis uitgebreid geëxperimenteerd met onderwijs op afstand. Hoe is dat gegaan, wat is er geleerd? En wat betekent dit voor de identiteit en toekomst van de vrijeschool? Freek Zwanenberg, onze specialist vrijeschool & ICT, doet landelijk onderzoek naar de ‘kunst en kunde van het vrijeschoolonderwijs op afstand’ en hoopt alle leraren te inspireren om mee te doen.
Via Mediaopvoeding.nl kregen we een vraag van een moeder met een dochter van 12 jaar, die honderden accounts op TikTok had aangemaakt, en deze accounts niet meer kon verwijderen. Wat was daar aan de hand? En hoe kun je het oplossen?
Mijn ex-man heeft mijn 8-jarige een smartphone gegeven. Wat nu? Hoe zorg ik nu dat mijn kind er goed en veilig mee omgaat? Twaalf tips.
Hoe gaan we de afgelopen periode evalueren als het gaat om digitale geletterdheid? Wat hebben we geleerd en wat betekent dat voor beslissingen over de toekomst? Meer specifiek: welke mediawijsheid hebben we opgedaan? Alle aspecten van ons mens-zijn zijn geraakt: hoofd, hart en handen hebben nieuwe dingen geleerd. Daar kunnen we conclusies aan verbinden, maar daarvoor moeten we in gesprek; tijd voor reflectie en uitwisseling van gedachten.