20
maart
2024
Meta faciliteert ouders om te verdienen aan jonge kidfluencers - Bureau Jeugd en Media

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Onderzoek

Ouders verdienen geld aan kinderen op Facebook en Insta

Pedofielen vinden op Instagram nog steeds een grote snoepwinkel. Journalisten schrijven erover en zijn kritisch op Meta.

Zowel The New York Times als The Wall Street Journal schreven recent over de account van ‘kidfluencers’ op Facebook en Instagram. Ze concluderen dat Meta ouders faciliteert om hun kinderen te exploiteren. De kinderen zijn zelf niet oud genoeg om een account te hebben. Het zijn de ouders die geld verdienen met aan het aanbieden van hun kinderen aan volwassenen, via de accounts die zij hiervoor hebben ingericht. De kinderen zijn schaars gekleed, in turnpakjes, bikini of cheerleaderoutfits. In sommige gevallen gebruiken ze daarvoor de betaalde abonnementstools van Meta. Zo kunnen volgers deelnemen aan exclusieve chatsessies.

(Dit voorbeeld komt uit The New York Times.)

Op het randje of erover?

Hoewel de foto’s zelf niet illegaal zijn, trekt het wel pedofielen aan. Volgens de onderzoekers weet Meta dat sommige ouders dat ook bewust doen. Ook waren er ouders die seksueel getinte gesprekken over hun eigen kinderen voerden de kinderen via chat in contact brachten met deze volgers. Meta zou ook weten dat hun eigen algoritmes juist deze accounts onder de aandacht brachten van dit soort accounts met kinderen — meestal meisjes trouwens.

Verdienmodel

The Times meldt dat het met de 5.000 accounts die ze onderzochten, gaat om 32 miljoen mannelijke volgers. Hoe meer volgers, hoe hoger de bedragen voor adverteerders. Sommige bedrijven betalen $3.000 per post. Er worden inkomens van 6 cijfers verdiend, aldus The Washington Post.

Meta heeft geprobeerd om pedofielen te weren met een ander algoritme, maar succesvol is dat niet. Ondertussen introduceerde het bedrijf een nieuwe tool waarmee volgers ‘fooien’ kunnen uitdelen (‘gifts’). En ouders die zelf nog wat regie wilden voeren, kregen een maximum aan aantal volgers dat ze op een dag mochten blokkeren.

Het zijn niet de eerste artikelen en klachten over hoe Meta omgaat met seksueel expliciet materiaal van kinderen.

Bron: The Verge.

Gerelateerde berichten
Corona-effect - Bureau Jeugd en Media
Scholen

Incasseringsvermogen scholieren lijkt aangetast – een corona-effect?

Lees verder

Onderzoek

Media-multitasken: niet zonder problemen

Lees verder

Bureau Jeugd & Media