
Squid Game in de klas
Of je Squid game ziet als maatschappijkritiek of niet, het gevolg op schoolpleinen van basisscholen is hetzelfde: kinderen spelen het na. Wat moeten we daar nou weer mee?
Of je Squid game ziet als maatschappijkritiek of niet, het gevolg op schoolpleinen van basisscholen is hetzelfde: kinderen spelen het na. Wat moeten we daar nou weer mee?
Online reclame voor fastfood en snoep gericht op kinderen, werkt als een tierelier. Kinderen krijgen er ongezonde trek van. En dikker worden ze ook nog steeds. De Consumentenbond is het nu zat. Nu de overheid nog, die met wetgeving moet komen. Want die zelfregulering werkt dus niet.
Uit het onderzoek van Ipsos blijkt dat hoewel 52% van de ouders zich goed tot zeer goed geïnformeerd voelt over online veiligheid en hierover regelmatig met het kind praat, de overgrote meerderheid ziet (91%) online veiligheid ook graag als verplicht onderdeel van bestaande lessen op school. Daarbij zouden leraren vooral aandacht moeten besteden aan onderwerpen als cyberpesten, sexting, delen van informatie, nepnieuws en privacy.
Het Vlaamse programma De Wonderjaren heeft het still-face-experiment herhaald, met een variant erbij waarbij de ouder op een smartphone zit te kijken. Het is de moeite waard om de hele aflevering te kijken.
TikTok ligt onder vuur. In Nederland lopen ook collectieve-actieprocedures om TikTok aan te klagen namens een grote groep ouders. TikTok schendt de privacyrechten van minderjarigen en dat moet stoppen. Alle gegevens van kinderen die ze niet nodig hebben, moet TikTok verwijderen, is de eis.
De laatste jaren is veel onderzoek gedaan naar de invloed van sociale media op welzijn. Daarbij wordt steeds uitgegaan van de gedachte dat er een verschil is tussen actief en passief gebruik van social media. De relatie met welzijn hangt echter af van andere dingen, blijkt uit nieuw onderzoek.
Op 21 juni 2021 heeft een groep van ruim 30 partijen een pleidooi voor een versnelling van de invoering van digitale geletterdheid in het onderwijs aangeboden aan de politiek. Gaat er eindelijk enige vaart in komen? De urgentie is evident, dus laten we optimistisch zijn, ook al zijn er ook onder de beslissers veel digibeten. Bureau Jeugd & Media ondersteunt dit pleidooi van harte.
Na geruchten over een vr-bril en een augmented reality-bril van Apple, druppelen nu berichten op internet binnen over Apple augmented reality-contactlenzen. Welkom in de volgende stap van de versmelting tussen mens en machine.
Als Harry Hol op scholen lezingen geeft over gamen, krijgt hij altijd wel de vraag van een ouder: “heeft gamen ook nut?” Het maken screenshots tijdens het gamen lijkt al helemaal nutteloos. Of toch niet?
We maken ons tegenwoordig druk om een programma waarin blote mensen vertellen over hun lijf, terwijl onze kinderen met seksisme en moord als vermaak worden geconfronteerd in de iPhone-spelletjes die zich op kinderen richten. Hebben we wel de goede focus als het gaat om mediaopvoeding?