15
mei
2024
Fortnite - blog Bureau Jeugd en Media

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Online jeugdcultuur

Fortnite krijgt boete

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft de uitgever van de game Fortnite een boete van in totaal 1.125.000, omdat ze oneerlijk ‘zaken doen’ met kinderen die het spel spelen.

De ACM vindt dat Fortnite misbruik maakt van de kwetsbaarheid van kinderen. Zij zijn extra gevoelig voor bepaalde prikkels en gemakkelijk te misleiden.

Kinderen onder druk gezet

Fortnite is een gratis spel, maar spelers kunnen wel tegen betaling aankopen doen. Het gaat dan bijvoorbeeld om cosmetische items waarmee de speler zijn character in het spel kan aanpassen. Met teksten als Get it now of Buy now werden kinderen opgeroepen om dingen te kopen. Maar reclame die kinderen rechtstreeks aanzet tot het doen van aankopen is onder alle omstandigheden een verboden, agressieve handelspraktijk.

Daarnaast zag de ACM dat in de Item Shop gebruik gemaakt werd van aflopende timers bij items die na afloop van die timer nog steeds beschikbaar waren. Timers creëren een gevoel van schaarste. Kinderen worden hierdoor onder druk gezet snel te beslissen over hun aankoop, omdat zij denken dat ze het aangeboden item anders mislopen.

De toepassing van verschillende ontwerpkenmerken die kinderen onder druk zetten, karakteriseert de ACM als een dark pattern. De ACM beoordeelt deze handelspraktijk als overtreding, omdat dit in strijd is met de ‘vereisten van professionele toewijding’. Handelaren moeten rekening houden met het feit dat kinderen kwetsbaarder zijn voor bepaalde handelspraktijken dan de reguliere consument.

Fornite verplicht tot aanpassingen

Om het bedrijf te dwingen tot aanpassing van deze oneerlijke handelspraktijk, legt de ACM een bindende aanwijzing op die vóór 10 juni 2024 moet zijn uitgevoerd. Epic, de uitgever van Fortnite, moet de overtreding beëindigen: de onzekerheid over de beschikbaarheid van het aanbod in de Item Shop moet verdwijnen en de beslistermijn voor kinderen tot 18 jaar om iets te kopen, moet verlengd worden. Epic heeft al laten weten dat ze de aflopende timers zullen verwijderen en de datum vermelden waarop een item uit de Item Shop verdwijnt. Ook heeft Epic ervoor gekozen om aan Nederlandse spelers onder de 18 jaar alleen items in de Item Shop te tonen die 48 uur of langer beschikbaar zijn.

De ACM controleert na 10 juni 2024 of Epic alle aangekondigde maatregelen heeft doorgevoerd.

Gerelateerde berichten
SnapChat nieuwe functie Snap Kaart of Snap Maps - Bureau Jeugd & Media
Ouders

Snapchat zet jouw kind op de wereldkaart

Lees verder

geweld in games - Bureau Jeugd & Media
Online jeugdcultuur

Geweld in games: hoe praat je daarover met kinderen en jongeren?

Lees verder

MediaDiamant
Ouders

Nieuw: de MediaDiamant, houvast voor ouders in de mediaopvoeding

Lees verder

Bureau Jeugd & Media