YouTube en COPPA

YouTube past regels aan voor jonge YouTubers

YouTube heeft de regels aangepast om jonge YouTubers beter te beschermen, in reactie op zorgen van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Content creators moeten voortaan bij alle content aangeven of het voor is ‘gemaakt voor kinderen’. Is dat het geval, dan staan standaard een aantal functies uit en wordt van de kijkers minder gegevens bijgehouden.

Published on: 7 januari
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment
influencers - Bureau Jeugd en Media

Influencers zijn steeds meer nepper dan nep

Influencers beïnvloeden onze kinderen en jongeren. Soms zijn het bekende vloggers, gamers of fitgirls. Maar sinds kort moet je er ook op bedacht zijn dat een influencer nep kan zijn: ze bestaan niet allemaal echt. Toch is hun invloed wel echt. Hoe mediawijs moet je zijn om hiertegen bestand te zijn?

Published on: 6 december 2019
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: 1 Comment
Trimbos praatplaat gamen - Bureau Jeugd en Media

Praatplaat voor ouder en kind over gamen

Het Trimbos heeft een brochure gemaakt, die je als pdf kunt uitprinten en samen met je kind kunt gebruiken als praatplaat over gamen. Er staan tips en weetjes in, citaten van gamende kinderen, en een zelftest. Tip voor in de kerstvakantie.

Published on: 27 november 2019
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment
digitale onthechting - Bureau Jeugd en Media

Digitale onthechting deel 1 – Hecht aan je kindje, niet aan je mobiel

De ouders van nu zijn vóór de geboorte van hun kindje al hartstochtelijk gehecht…
…aan hun smartphone. Een net geboren kindje vraagt echter extreem veel aandacht, tijd en energie. Een strijd om aandacht volgt. Hoe kun je als kersverse ouder een gezonde balans vinden tussen je analoge én digitale aandachtslurper? Freek Zwanenberg geeft tips digitale onthechting voor ouders die in het belang van een veilige hechting van hun kindje bereid zijn hun digitale gewoontes te veranderen. 

Published on: 20 november 2019
Posted by: Freek Zwanenberg
Discussion: Leave a comment
Zelfbeschadiging en online media

Online media en zelfbeschadiging

Dat zelfbeschadiging en zelfdoding voor kwetsbare jongeren besmettelijk kunnen zijn (het Werther-effect), is bekend. Dat zulke gedrag terug te voeren zou kunnen zijn op internetervaringen, is dan ook helemaal geen overdreven gedachte.

Published on: 26 september 2019
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment
Influencers en sponsordeals - Bureau Jeugd en Media

Tieners vinden openheid van influencers over inkomsten niet nodig

Influencers verdienen geld. Ze kunnen er soms van leven. Dat kan bijvoorbeeld door sponsordeals aan te gaan: in je foto’s of video’s plaats je een product of doe je een aanbeveling omdat je daarvoor betaald wordt door een bedrijf. Hier openheid over geven, vinden tieners niet zo nodig. Het doet afbreuk aan hun ervaring, vinden ze. Een gastblog van Linda Duits.

Published on: 24 september 2019
Posted by: Gastblogger
Discussion: Leave a comment