Dickpics roepen walging op - Bureau Jeugd en Media

Dickpics roepen walging op

Helpwanted deed onderzoek naar dickpics — in goed Nederlands: piemelplaatjes. De meeste meiden en jongens moeten er niks van hebben, het roept walging op. Terwijl jongens die ze sturen, daar geen idee van hebben.

Gepubliceerd op: 7 februari
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Jacqueline Kleijer over Andrew Tate bij NOS Met het Oog op Morgen 3 januari 2023

Mediaopvoeding en Andrew Tate

Op 2 januari 2023 schreef Jacqueline Kleijer van Bureau Jeugd en Media een Opinie in de Volkskrant over Andrew Tate. Ze lichtte toe waarom het belangrijk is om met jongeren te praten over deze misogyne man.

Gepubliceerd op: 11 januari
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 1 reactie
TikTok verbieden

Leraren op TikTok?

Juffen en meesters waren al actief op YouTube, Facebook en Instagram, maar ze produceren nu ook TikTok-video’s. Als het aan de Chinese app ligt, gaan nog veel meer leraren dat doen. Een goed idee? Gastblogger Remco Pijpers heeft bezwaren.

Gepubliceerd op: 6 december 2022
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 1 reactie
Dislike - Unsplash -- Bureau Jeugd & Media

Horen die haatreacties er gewoon bij?

Jonge tieners zullen online niets snel opstaan om op te komen voor anderen, bij haatreacties bijvoorbeeld. Vaak zien ze niet eens dat het nodig is. Online asociaal gedoe lijkt er voor hen bij te horen. En als ze al iets zouden willen doen, weten ze niet wát ze kunnen doen.

Gepubliceerd op: 11 november 2022
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Schermstrijd - Bureau Jeugd en Media (Unsplash)

Schermstrijd

Om zoveel mogelijk ouders en jongeren bewust te maken van hun schermtijd, zijn vier studenten via social media de challenge Schermstrijd gestart. Dit doen ze in het kader van hun opleiding Commerciële economie aan de Hogeschool van Amsterdam. In de challenge worden mensen uitgedaagd om hun gemiddelde schermtijd eenmalig te doneren aan een hobby, passie of simpelweg iets waar ze beter in willen worden.

Gepubliceerd op: 10 november 2022
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Week van de Mediawijsheid 2022

Angsthazen zijn we

De Week van de Mediawijsheid heeft het thema is Like en Cancel: over hoe wij elkaar online beschamen en beschimpen, buitensluiten en vernederen. Onderzoek stemt somber. De meeste mensen maken het mee, vinden dat het moet stoppen, maar doen niks. Wat kunnen we doen?

Gepubliceerd op: 9 november 2022
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Onderzoek mediagebruik jongeren - Bureau Jeugd en Media

Problematisch mediagebruik verdubbeld tijdens corona

Problematisch mediagebruik (sociale media én gamen) is verdubbeld in 2021 (tijdens corona). Zowel bij jongens als bij meiden. Jongens zijn opmerkelijk meer gaan gamen, maar ook bij meiden zie je toename. En de helft van de jongeren merkt dat het ten koste gaat van het maken van huiswerk.

Gepubliceerd op: 23 oktober 2022
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Jongeren en welzijn (foto Unsplash) - Bureau Jeugd en Media

Ik wil dit helemaal niet weten…

Het gaat minder goed met jongeren. Vooral 2021 toont een afname in welbevinden. Jongeren die op sociale media hun weg wisten om contact te houden met vrienden, hebben daar tijdens de lockdown veel aan gehad. Net als jongeren die graag gamen: via het gamen hadden ze dagelijks contact en het hield ze ook nog weg van verveling. Het hielp somberheid bestrijden. Weet wat ze daar doen. Praat. Onderzoek.

Gepubliceerd op: 23 oktober 2022
Gepubliceerd door: Justine Pardoen