Seksuele opvoeding - Kinderen en naaktheid - Bureau Jeugd en Media

Kinderen en naaktheid – het blijft ongemakkelijk

De wereld kijkt naar hoe de Denen aan seksuele vorming doen op tv, voor kinderen van 11 en 12 jaar. Controverse dus: de ene helft vindt het fantastisch, de andere helft vindt het kindermisbruik. Justine Pardoen kan niet wachten op een Nederlandse versie.

Gepubliceerd op: 9 november 2020
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 1 reactie

#ikdoenietmeermee: wie is de invloedrijkste influencer?

De veelbesproken #ikdoenietmeermee-actie van vorige week levert interessante gespreksstof op omtrent het begrip ‘influencer’. Wat betekent het in deze tijden om influencer te zijn? Wie beïnvloedt de influencers? En wat kan de overheid hiervan leren? Freek Zwanenberg deelt een paar inzichten vanuit mediawijsheidperspectief. Inclusief gespreksvragen om te bespreken met tieners.  Inzicht 1: Influencers willen (eindelijk) […]

Gepubliceerd op: 29 september 2020
Gepubliceerd door: Freek Zwanenberg
Invloed sociale media op zelfbeeld

Jongeren willen zichzelf een Insta-filter inspuiten

Normaliseren van fillers en botox voor jongeren, is een risico. Acht procent van de jongeren wil zichzelf een Insta-filter inspuiten. Wees je daarom als opvoeder bewust van de invloed die influencers kunnen hebben op het zelfbeeld van je kind, en wees hen voor. Met een gesprek. Met liefde, humor en aandacht.

Gepubliceerd op: 21 augustus 2020
Gepubliceerd door: Jacqueline Kleijer
intieme technologie

Wet beschermt persoonlijke gegevens van burgers onvoldoende

Burgers moeten beter worden beschermd tegen het ongemerkt verzamelen en analyseren van zeer persoonlijke, biomedische gegevens op basis waarvan soms vergaande conclusies worden getrokken, vindt het Rathenau Instituut. Innovaties in intieme technologie zijn prima, maar waar ze mensenrechten kunnen schaden, is het aan de overheid om dat te voorkomen.

Gepubliceerd op: 31 juli 2020
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 1 reactie
Otaku en geeks - Bureau Jeugd & Media

Otaku en geeks

De jeugdcultuur rond Japanse anime en manga is in ons land best groot, maar voor veel mensen onbekend. De geeks en otaku zijn buitenbeentjes, ze lopen meestal niet op straat, tenzij ze onderweg zijn naar een event, maar ondertussen vormen ze een grote groep. Elk jaar zijn er meer dan 20 grote events waar deze jongeren elkaar ontmoeten; de rest doen ze online. Meisjes en jongens.

Gepubliceerd op: 1 juli 2020
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
vrijeschool na corona

Vrijeschoolonderwijs op afstand: digitale revolutie of digitale ramp? Een landelijk onderzoek

Ook op vrijescholen is tijdens de coronacrisis uitgebreid geëxperimenteerd met onderwijs op afstand. Hoe is dat gegaan, wat is er geleerd? En wat betekent dit voor de identiteit en toekomst van de vrijeschool? Freek Zwanenberg, onze specialist vrijeschool & ICT, doet landelijk onderzoek naar de ‘kunst en kunde van het vrijeschoolonderwijs op afstand’ en hoopt alle leraren te inspireren om mee te doen. 

Gepubliceerd op: 25 juni 2020
Gepubliceerd door: Freek Zwanenberg
TikTok

Hoe verwijder je TikTok-accounts?

Via Mediaopvoeding.nl kregen we een vraag van een moeder met een dochter van 12 jaar, die honderden accounts op TikTok had aangemaakt, en deze accounts niet meer kon verwijderen. Wat was daar aan de hand? En hoe kun je het oplossen?

Gepubliceerd op: 22 juni 2020
Gepubliceerd door: Henk Boeke
Reacties: 5 reacties
Mediawijsheid en reflectie - Bureau Jeugd en Media

Mediawijsheid na corona – welke lessen zijn geleerd?

Hoe gaan we de afgelopen periode evalueren als het gaat om digitale geletterdheid? Wat hebben we geleerd en wat betekent dat voor beslissingen over de toekomst? Meer specifiek: welke mediawijsheid hebben we opgedaan? Alle aspecten van ons mens-zijn zijn geraakt: hoofd, hart en handen hebben nieuwe dingen geleerd. Daar kunnen we conclusies aan verbinden, maar daarvoor moeten we in gesprek; tijd voor reflectie en uitwisseling van gedachten.

Gepubliceerd op: 8 juni 2020
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Corona en mediawijsheid - Bureau Jeugd & Media 2020

Wat leren we van corona over mediawijsheid?

Nu we weer voorzichtig vooruit kunnen kijken en ook het voortgezet onderwijs weer hervat mag worden, is het tijd voor een gesprek. Thuis en op school. Over de impact van de digitalisering op ons leven en hoe we kritisch en bewust met digitale media omgaan. Zodat tieners niet alleen digitaal vaardiger, maar ook mediawijzer worden door en na de crisis.

Gepubliceerd op: 19 mei 2020
Gepubliceerd door: Freek Zwanenberg
Reacties: 3 reacties