Bureau Jeugd & Media

Als je puber alleen nog maar online is…

Wat als je tiener alleen nog maar online is en niets anders meer doet dan gamen of Insta, en ‘ga buiten spelen’ niet meer werkt… Wat doen kinderen tussen 12 en 15 jaar als ze níet online zijn tegenwoordig eigenlijk nog? We geven ouders tips voor het aanreiken van alternatieven.

Gepubliceerd op: 25 mei
Gepubliceerd door: Klaartje Schüngel
mediaopvoeding in de kinderopvang - Bureau Jeugd en Media

Wat kan de kinderopvang doen aan mediaopvoeding?

Tijdens de Media Ukkie Dagen bloggen we extra over mediaopvoeding voor de allerkleinsten. In deze bijdrage belichten we een aantal aspecten die van belang zijn om mediaopvoeding een structurele plek te kunnen geven binnen de kinderopvang.

Gepubliceerd op: 4 april
Gepubliceerd door: Marije Lagendijk
Reacties: 2 reacties
Media Ukkie Dagen 2019 - Bureau Jeugd & Media

Ukkies spelen langer en vaker alleen met een tablet

‘Van speen tot game’ is het thema van de Media Ukkie Dagen 2019 #MUD19 die vandaag van start zijn gegaan. Prof. Dr. Peter Nikken heeft in dit kader de uitkomsten van zes jaar onderzoek naar het mediagebruik in jonge gezinnen op een rij gezet. Er zijn een aantal trends.

Gepubliceerd op: 29 maart
Gepubliceerd door: Evelyn Verburgh
Reacties: 1 reactie
Media Ukkie Dagen - Bureau Jeugd & Media (beeld: Unsplash)

Mediaopvoeding in de kinderopvang

Veel kinderopvangorganisaties nog geen beleid als het gaat om mediaopvoeding. En daarmee doen we kinderen, ouders en professionals echt tekort. Want met visie opvoeden, en dus ook mediawijs opvoeden, is nodig om aan te sluiten bij de toekomst die zij tegemoet gaan.

Gepubliceerd op: 27 maart
Gepubliceerd door: Sonja Heijkamp
Reacties: 2 reacties
Kuntonderwijs en digitale tools - Bureau Jeugd en Media

Digitale tools in het kunstonderwijs

Dat het algemene onderwijs steeds meer digitaliseert, is inmiddels bekend. Maar hoe zit het met het kunstonderwijs? Deze en andere vragen stonden centraal tijdens de Inspiratiedag digitale tools in het kunstonderwijs die we vorige week mochten verzorgen bij Centrum voor de Kunsten Spijkenisse. Voor mij een prachtklus omdat ik naast mediapedagoog ook actief ben als uitvoerend pianist, en vanuit die hoedanigheid zowel de afleidende als zinvolle kanten van digitale media ken. Het werd een mooi gezamenlijk onderzoek met  kunstdocenten van alle disciplines. Een verslag.

Gepubliceerd op: 28 februari
Gepubliceerd door: Freek Zwanenberg
Fornite - Bureau Jeugd en Media

Fortnite bij het ontbijt?

We horen het inmiddels best vaak: leerkrachten van het basisonderwijs die het eerste uur met een klas vol drukke kinderen zitten. Kinderen die over niks anders willen praten dan Fortnite en nog met een hoofd vol spannende ervaringen zitten. Is het slim om ouders hierop aan te spreken?

Gepubliceerd op: 25 februari
Gepubliceerd door: Harry Hol
YouTube snoepwinkel Bureau Jeugd en Media

Help! Youtube verandert mijn vakantievideo’s in kinderporno!

Op het moment dat je op YouTube gaat zoeken naar beelden van schaars geklede kinderen, verschijnt in de kolom ‘aangeraden’ een steeds langere lijst van soortgelijke filmpjes, die vaak door gebruikers ‘geseksualiseerd’ zijn. Niemand wil dat zijn of andermans kinderen in een lustobject voor pedofielen veranderen. Wat te doen?

Gepubliceerd op: 20 februari
Gepubliceerd door: Harry Hol
Shift - Bureau Jeugd & Media

Wat is er mis met onze tieners?

Waarom is er zoveel negatieve aandacht voor tieners en hun online gedrag? Is er dan geen reden voor een positief geluid? Ja, maar dan moet je naar wetenschappers luisteren van wie de onderzoeken niet in de krant komen. Onderzoeken waardoor je opgelucht kunt ademhalen, halen het nieuws nu eenmaal niet zo gauw. Daarom maken we hier nu even plaats voor een positief geluid.

Gepubliceerd op: 7 februari
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 7 reacties
© Bureau Jeugd & Media 2018

Een nieuwe digitale kloof

Er ontstaat een nieuwe digitale kloof: ouders die hun kinderen wel veel toegang geven en ouders die dat zeer beperkt doen. De scheidslijn heeft te maken met achtergrond en opleidingsniveau van de ouders.

Gepubliceerd op: 12 december 2018
Gepubliceerd door: Justine Pardoen