Dislike - Unsplash -- Bureau Jeugd & Media

Horen die haatreacties er gewoon bij?

Jonge tieners zullen online niets snel opstaan om op te komen voor anderen, bij haatreacties bijvoorbeeld. Vaak zien ze niet eens dat het nodig is. Online asociaal gedoe lijkt er voor hen bij te horen. En als ze al iets zouden willen doen, weten ze niet wát ze kunnen doen.

Gepubliceerd op: 11 november
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Schermstrijd - Bureau Jeugd en Media (Unsplash)

Schermstrijd

Om zoveel mogelijk ouders en jongeren bewust te maken van hun schermtijd, zijn vier studenten via social media de challenge Schermstrijd gestart. Dit doen ze in het kader van hun opleiding Commerciële economie aan de Hogeschool van Amsterdam. In de challenge worden mensen uitgedaagd om hun gemiddelde schermtijd eenmalig te doneren aan een hobby, passie of simpelweg iets waar ze beter in willen worden.

Gepubliceerd op: 10 november
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Week van de Mediawijsheid 2022

Angsthazen zijn we

De Week van de Mediawijsheid heeft het thema is Like en Cancel: over hoe wij elkaar online beschamen en beschimpen, buitensluiten en vernederen. Onderzoek stemt somber. De meeste mensen maken het mee, vinden dat het moet stoppen, maar doen niks. Wat kunnen we doen?

Gepubliceerd op: 9 november
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Onderzoek mediagebruik jongeren - Bureau Jeugd en Media

Problematisch mediagebruik verdubbeld tijdens corona

Problematisch mediagebruik (sociale media én gamen) is verdubbeld in 2021 (tijdens corona). Zowel bij jongens als bij meiden. Jongens zijn opmerkelijk meer gaan gamen, maar ook bij meiden zie je toename. En de helft van de jongeren merkt dat het ten koste gaat van het maken van huiswerk.

Gepubliceerd op: 23 oktober
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Jongeren en welzijn (foto Unsplash) - Bureau Jeugd en Media

Ik wil dit helemaal niet weten…

Het gaat minder goed met jongeren. Vooral 2021 toont een afname in welbevinden. Jongeren die op sociale media hun weg wisten om contact te houden met vrienden, hebben daar tijdens de lockdown veel aan gehad. Net als jongeren die graag gamen: via het gamen hadden ze dagelijks contact en het hield ze ook nog weg van verveling. Het hielp somberheid bestrijden. Weet wat ze daar doen. Praat. Onderzoek.

Gepubliceerd op: 23 oktober
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
All we need is likes... Bureau Jeugd en Media

All we need is likes…

Bijna alle Nederlandse kinderen willen dat er iets verandert aan hoe gemeen mensen zich online gedragen. Dat blijkt uit een opiniepeiling die Netwerk Mediawijsheid hield onder kinderen uit groep 7 en 8, in aanloop naar de Week van de Mediawijsheid.

Gepubliceerd op: 27 september
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 3 reacties
Influencers als therapeut - Bureau Jeugd en Media

Influencers in de rol van therapeut

Steeds vaker zie je dat influencers de rol van therapeut overnemen, zonder dat ze weten wat ze doen. Om geld te verdienen. Jongeren die kwetsbaar zijn en zoeken naar informatie over mentale problemen, krijgen steeds meer content te zien die daarop aansluit. Het is de vraag of we daar blij mee moeten zijn.

Gepubliceerd op: 21 september
Gepubliceerd door: Gastblogger