15
november
2021
Aardig doen

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Scholen

Met aardig doen kom je verder

Een van de vijf thema’s van De InternetHelden is: Met aardig doen kom je verder. Zo’n thema bedenk je omdat we graag willen dat kinderen leren dat ze een keuze hebben tussen antisociaal gedrag en prosociaal gedrag. Uit onderzoek blijkt dat aardig zijn inderdaad loont. Voor de ander, maar ook voor jezelf.

In het programma De InternetHelden, zitten lessen voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs, verdeeld over vijf thema’s. Eentje is: Met aardig doen kom je verder. Daar zitten vier lessen in:

  1. Breken of bouwen?
  2. En de volwassenen zelf dan?
  3. Doe je iets of doe je niets?
  4. Wat betekent aardig eigenlijk? [nieuw!]

Daar zijn voor de Week tegen pesten twee lessen bij gemaakt, eentje voor met de hele klas en eentje die leerlingen als huiswerkles kunnen maken: Grappig doen of over de grens?

De vierde les, Wat betekent aardig eigenlijk? is recent toegevoegd. De lessen zijn online op te halen voor het digitale schoolbord, via LessonUp.

Je maakt zo’n thema als onderdeel van mediawijsheidlessen, omdat je leerlingen wilt laten reflecteren op hun online ervaringen, in de hoop dat je ze kunt bewegen tot positief gedrag. Hun reflectie stimuleren, luisteren naar elkaars ervaringen en oordelen, praten over wenselijk gedrag en welke keuzes je dan moet maken, nadenken over situaties waarin het mis gegaan is en wat je daarvan kunt leren — allemaal oefeningen die nodig zijn voor mediawijsheid.

In de Week van de Mediawijsheid 2021 was het thema “Samen Sociaal Online” en bleek uit onderzoek van het Netwerk Mediawijsheid dat burgers over het algemeen wel weten wat er mis gaat online en hoe ze zelf kunnen bijdragen aan betere omgangsvormen. Voor kinderen en jongeren is dat nog lastiger: ze kunnen minder goed inschatten dan volwassen wat het effect van hun gedrag is en hoe ze invloed kunnen uitoefenen. Bovendien is het moeilijker voor ze om zich te beheersen, hoewel je ook vaak volwassenen dingen zie doen die duiden op weinig zelfbeheersing…

Uitleg in video

Dus lessen met het de boodschap Met aardig doen kom je verder, zijn niet overbodig. Er zit een idee in over hoe we met elkaar willen samenleven. Ook in de online wereld. En dan is het fijn om te merken dat dit ondersteund wordt door onderzoek. Zo blijkt een artikel van Moniek Buijzen en Esther Rozendaal, dat aardig doen inderdaad loont.

In deze video voor ons Mediawijsheidjournaal, legt Esther Rozendaal dat helder uit. Zo blijkt uit onderzoek dat we van nature de behoefte hebben om aardig te doen (prosociaal gedrag te vertonen in plaats van antisociaal), ook online. En dat als je iemand anders iets aardigs ziet doen, dat dat jou inspireert om het ook te doen. Daarnaast is het zinvol om te erkennen dat iemand iets aardigs doet, door er iets leuks over te zeggen: laat merken dat je het ziet en waardeert. Daardoor zorg je dat we met z’n allen in een spiraal van aangenaam gedrag terecht komen: omdat het fijn is dat het gezien wordt als je iets aardigs doet, ga je het vaker doen. Kortom: aardig doen loont, voor anderen, maar ook voor jezelf.

Het is leuk om met kinderen te praten over aardig doen online: hoe ziet dat eruit? En om te beginnen: wat ís aardig zijn eigenlijk? Natuurlijk moeten we het ook hebben over wat ze meemaken aan narigheid, juist ook van volwassenen, omdat het vaak onprettige en onveilige gevoelens oproept bij jonge mensen. Maar met een les die ze stevig maakt in aardig gedrag vertonen, dragen we zelf ook weer ons prosociale steentje bij.

Dus, ga aan de gang met het thema Met aardig doen kom je verder uit De InternetHelden. Kost niets (vrijwel zonder voorbereiding te geven), en levert veel op. Heb je er al ervaring mee? We horen graag je feedback.

 
Gerelateerde berichten
WHO advies - Bureau Jeugd en Media
Het jonge kind

Advies WHO over gebruik beeldschermen jonge kinderen

Lees verder

Blogserie over shame sexting van Bureau Jeugd & Media
Scholen

‘Weet iemand waar Laura is?’ Serie over shame sexting: de moeder

Lees verder

Bureau Jeugd & Media