Lessen van Facebook

Facebook lanceert eigen lesmateriaal en heeft in Nederland lesmateriaal laten maken voor scholen po en vo. Alle mediawijsheidthema's komen voorbij.

Vanaf vandaag kunnen alle leerkrachten in Nederland gratis gebruikmaken van Facebook’s Bibliotheek voor Digitale Geletterdheid. Dit is een verzameling lessen waarin jongeren leren kritisch te denken over media, zodat ze weer wat bewuster om gaan met de online wereld. In maar liefst 18 lessen leren tieners (11- 18 jaar) meer over onder andere privacy, hoe ze zich online presenteren, het herkennen van misinformatie, betrokkenheid bij de gemeenschap en cybersecurity.

Vertaald

De lessen stimuleren interactie: groepsdiscussies, activiteiten, quizzen en games die samen met tieners zijn ontwikkeld. Het materiaal is gratis beschikbaar, het is niet nodig om een Facebook-account te hebben om hier toegang toe te krijgen. De lessen zijn ontwikkeld door het Youth and Media team van Berkman Klein Center for Internet & Society van Harvard University en daarna naar het Nederlands vertaald. Dat is dan ook misschien het enige bezwaar: dat het om een vertaling gaat, waarbij je soms ziet dat het niet speciaal gemaakt is voor de Nederlandse situatie.

Nederlands materiaal

Gelukkig is voor het thema nepnieuws – nieuwswijsheid – wel gekozen voor Nederlandse partijen. Daar luistert het ook zeer nauw, omdat de Nederlandse nieuwscultuur enorm verschilt van die in andere landen, en zeker in de VS. Zo is voor het basisonderwijs een aanvulling gemaakt op de veel gebruikte methode Nieuwsbegrip en in aanloop naar de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november 2018) komen wij met nieuwe mentorlessen, drie lessen voor de onderbouw vo (12 – 15) en drie voor de bovenbouw (15 – 18 jaar). Investeren in nieuwswijsheid deed Facebook al eerder, door de website Nieuwscheckers.nl te helpen opstarten en met NU.nl samen te werken. Nieuwscheckers draait nu verder door met docenten en studenten van de Universiteit Leiden, onder leiding van Peter Burger. De site komt uiteraard terug in onze lessen.

Facebook investeert overigens ook in nieuwe technologie en personeel om misinformatie en clickbait tegen te gaan. Alleen door te werken met slimme algoritmes kunnen dagelijks miljoenen nepaccounts worden verwijderd, en komt clickbait lager in de newsfeed. Daarnaast proberen ze te voorkomen dat pagina’s die vaak misinformatie delen kunnen adverteren, waardoor ze niet langer geld met hun pagina kunnen verdienen. En ze werken in verschillende landen samen met externe factcheckers, zoals NU.nl.

Wist je trouwens dat je nepnieuws ook kunt melden bij Facebook? Gebruikers kunnen dus ook helpen.

Laten we hopen dat docenten de weg naar de lessen weten te vinden. We horen graag hun oordeel.

 

 

Reactie(s)

  1. Justine Pardoen (reply)

    8 november 2018 at 13:53

    Het is geen bron voor lesmateriaal: ze hebben gefinancierd dat goede partijen lessen maakten. Ik vind dat prima. Het mooie Common Sense Media in de VS bijvoorbeeld, wordt helemaal privaat gefinancierd maar kan onafhankelijk werken. Het zou ook niet werken als het anders was. De lessen van Harvard zijn nu vertaald, maar die over nepnieuws zijn door ons gemaakt. We zouden het nooit gedaan hebben als Facebook zich met de inhoud had willen bemoeien…

  2. Maarten Wolzak (reply)

    8 november 2018 at 10:27

    Is dit een persbericht?
    Zijn jullie nu serieus Facebook aan het overwegen als geschikte bron voor lesmateriaal?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gepubliceerd op: 8 november
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 2 reacties