12
november
2024
NOS Stories over fillers e botox - Bureau Jeugd en Media

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Online jeugdcultuur

Botox en fillers gepromoot voor tieners

Botox, lipfillers en borstvergrotingen: zulke cosmetische behandelingen worden online stevig gepromoot. En bedrijven en influencers houden zich daarbij niet altijd aan de reclameregels: minderjarigen krijgen regelmatig dergelijke reclames te zien op TikTok, komt naar voren uit onderzoek van NOS Stories.

NOS Stories maakte een TikTok-account aan van een fictieve 16-jarige en scrolde daarmee door het platform. Al na een half uur waren er meerdere reclames voor botox en fillers te zien.

Door de reclamevideo’s overwegen jongeren om ook een cosmetische ingreep te laten doen. Online content over cosmetische ingrepen kan grote impact hebben op jongeren, stelt sociaal wetenschapper Anne-Mette Hermans, die hier onderzoek naar deed. “We zien twee dingen. Hoe meer video’s je hierover ziet, hoe normaler je het gaat vinden. De bereidheid om iets aan jezelf te doen, wordt ook groter.”

Dat sociale media grote invloed kan hebben op het zelfbeeld van jongeren, weten we al langer. Maar hier zie je hoe die invloed eruit ziet, en dat we daar ook best iets tegen zouden kunnen doen.

Verboden, maar jammer dan

Reclame maken voor botox, fillers en chirurgische ingrepen gericht op minderjarigen is verboden. NOS Stories stelde vragen aan tien klinieken die cosmetische ingrepen promoten onder minderjarigen. De vier bedrijven die reageerden, zeggen dat ze niet op de hoogte waren dat ze hun advertentie-instellingen zo hadden staan, dat ze expliciet ook gericht waren op 13 – 17-jarigen. Ze zouden dat aanpassen.

Vooralsnog verandert er niet veel. De Reclame Code Commissie handelt alleen als er een klacht wordt ingediend, en TikTok zelf zegt het jammer te vinden, maar merkt op dat hun systeem nu eenmaal niet waterdicht is. Eh…

Tip voor ouders

Dat pubers onzeker worden over hun lichaam, dat is van alle tijden. Maar wees erop bedacht dat ze op sociale media in een fuik terecht komen van alleen maar dit soort filmpjes. Als ze zich onzeker voelen, kan dat door sociale media versterkt worden tot ongezonde proporties. Als dat zo is, probeer dan eens een grote beperking van dit type inhoud. Als experiment. Om te kijken of het iets uitmaakt.

Gerelateerde berichten
Oneerlijk zaken doen
Online jeugdcultuur

Vloggers en YouTubers (8) – Oneerlijk zaken doen

Lees verder

Huggy Wuggy Poppy Playtime - Bureau Jeugd en Media
Het jonge kind

Huggy Wuggy: knuffelen totdat jij je laatste adem uitblaast…

Lees verder

Bureau Jeugd & Media