5
maart
2018
vloggers

Gepubliceerd door Sonja Heijkamp in Online jeugdcultuur

Vloggers en YouTubers (9) — Vloggers met een verstandelijke beperking

Vloggen is tegenwoordig helemaal hip. Voor jongeren met een verstandelijke beperking is dit niet anders.

Zij doen ook leuke dingen en laten dit graag op YouTube zien. Maar hoe ga je hiermee om? Welke risico’s zijn er? Hoe kunnen organisaties en begeleiders omgaan met jongeren met een verstandelijke beperking die online actief zijn? Een aantal voorbeelden en tips.

Voordelen van YouTube

Leren hoe iets werkt of hoe je iets maakt is een van de voordelen van YouTube. Je kunt ook zelf aan de gang: een internetverbinding en een smartphone, meer heb je niet nodig. Kinderen dromen al van een eigen YouTube-kanaal. Net als de mogelijkheid om er geld mee te verdienen en er je werk van te maken. Voor jongeren met een verstandelijke beperking is dit niet anders. Zij doen ook leuke dingen, zijn trots op hun hobby, sport of werk en laten dit graag zien. 

Dilemma’s

Voor begeleiders van jongeren met een verstandelijke beperking kan het een dilemma zijn: welke risico’s brengt het met zich mee als deze jongeren zich uiten via YouTube? Vooral het risico op op cyberpesten, sextortion en loverboys wordt genoemd als reden om het zoveel mogelijk tegen te willen houden. Deze jongeren hebben extra bescherming nodig. Nog afgezien dat jongeren gaan filmen in hun eigen leefomgeving, wat betekent dat begeleiders en medebewoners ook online komen te staan. De zorgen zijn terecht, natuurlijk.

Straks zie ik mijn eigen bewoner terug op Dumpert of in een grappig bedoeld gifje. (begeleidster woongroep)

Voorbeelden

Hoe kan het wel? Hieronder staan een aantal voorbeelden van vloggende jongeren en ouderen met een verstandelijke beperking. Oordeel zelf hoe leuk het kan zijn.

  • Kanaal: Dagen van Patje
    Patje heeft een eigen kanaal en geeft in een van zijn vlogs uitleg over het hebben van een lichte verstandelijke beperking.
  • Kanaal: Mathijs Vlog
    Mathijs heeft een eigen kanaal met regelmatig een leuke vlog. In deze vlog neemt hij ons mee in zijn afscheid bij Theater Totaal.
  • Kanaal: Jo Power
    Jonah krijgt met behulp van het programma Hotel Syndroom haar eigen vlogkanaal.
  • Kanaal: Koraal Kanaal
    Bij Koraal hebben ze een mediateam dat regelmatig een filmpje online zet. Niet echt een eigen vlog, maar wel een leuke manier om media in te zetten.
  • Kanaal: De vlog van John
    John vlogt voor ‘s Heerenloo; hij test allerlei apps en laat via zijn vlogs zien wat je er allemaal mee kan.
  • Kanaal: Blij met Sjoerd
    Sjoerd beleeft van alles, gaat overal op bezoek en dat allemaal voor een supermarktketen.

Dit overzicht bevat een selectie van de vlogtoppers die ik doorgestuurd heb gekregen uit mijn netwerk op sociale media. Of vloggers die ik gevonden heb door te zoeken op “vloggers met een beperking”. Een verstandelijke beperking is vaak niet te zien aan iemand. Sommigen vinden het geen probleem om online te vertellen over hun beperking of te laten weten dat zij een verstandelijke beperking hebben, maar veel anderen willen dit niet. Daarom kon ik niet alle inzendingen hier delen.

10 tips

Werk je met jongeren die graag vloggen en maak je je zorgen om de risico’s? Doe je voordeel met mijn tien tips om hiermee om te gaan.

  1. Hou er rekening mee dat het begrip vloggen en ‘live gaan’ voor jongeren heel normaal is.
    2. Luister naar hun wensen en help met het maken van een ‘vlogplan’; wat ga je filmen, waarom, hoe vaak en waar?
    3. Maak samen afspraken over wat er wel en niet gefilmd mag worden zonder toestemming.
    4. Neem een ‘wat als’ optie op in je afspraken: wat spreken we af als het toch niet zo leuk meer is?
    5. Geef duidelijk aan waar de grenzen liggen: wat kunnen ze verwachten van de begeleiding als deze afspraken overschreden worden?
    6. Maak alleen afspraken over grenzen als je die later ook echt kunt waarmaken.
    7. Betrek verwanten, school en de hele woongroep bij het ‘vlogplan’.
    8. Check of bij jouw organisatie een mediateam actief is en laat hen ook voorlichting geven.
    9. Kijk of er behoefte is aan een vlogger voor de organisatie; misschien liggen hier wel kansen voor een vorm van dagbesteding.
    10. Is het geen idee om zelf actief iets te doen met vloggen? Extra aandacht van begeleiding door samen te vloggen is voor jongeren zelf natuurlijk ook leuk. Dit geeft een goede ingang om ze te begeleiden, voor te lichten en bij te praten over internet en sociale media.

Samen met jongeren aan de slag? Hier nog een aantal tips om samen YouTube te ontdekken.

  • Hoe maak je een kanaal aan op YouTube?
  • Hier vind je video’s over hoe alles werkt op YouTube.

[wordt vervolgd]

Dit is deel 9 in de blogreeks over vloggers en YouTubers. Andere delen leest u hier:

  • Deel 1 (de introductie)
  • Deel 2 (Help, mijn kind wil vlogger worden!)
  • Deel 3 (Vloggen en de werkelijkheid)
  • Deel 4 (Een gedragscode voor vloggers?)
  • Deel 5 (Geld verdienen met slap ouwehoeren)
  • Deel 6 (Geldt de reclamecode ook voor vloggers?)
  • Deel 7 (Gezinsvloggers, ook in ons land)
  • Deel 8 (Oneerlijk zaken doen)
  • Deel 10 (Is Youtuben kinderarbeid?)
Gerelateerde berichten
screenshots
Online jeugdcultuur

Het nut van de nutteloze screenshots

Lees verder

Trimbos praatplaat gamen - Bureau Jeugd en Media
Ouders

Praatplaat voor ouder en kind over gamen

Lees verder

Bureau Jeugd & Media