Manon Tilstra toont kettinkjes - reclame door vloggers en YouTubers

Vloggers en YouTubers (5) – Geld verdienen met slap ouwehoeren

Dit is deel 5 uit onze blogreeks over vloggers. Wie zijn ze, waarom vinden kinderen en jonge tieners ze zo aantrekkelijk, en wat zijn de uitdagingen voor opvoeders - van commerciële beïnvloeding tot privacy. Vandaag buigt Tewatha Muller zich over de vraag: hoe verdienen vloggers geld?

In de oude media wordt zo nu en dan een poging gedaan uit te rekenen wat een succesvolle YouTuber verdient. Met de suggestie dat vloggers gemakkelijk cashen. Is dat werkelijk zo? En hoe dan? In deze blogaflevering gaan we in op de manier waarop vloggers geld verdienen.

Een beetje slap ouwehoeren voor een cameraatje

Een tijdje terug gaf ik een workshop waarin ik uitlegde wat jongeren op internet doen en wie ze graag volgen. Daarbij moest ik het uiteraard hebben over een van de favoriete bezigheden van jongeren tegenwoordig: vlogs bekijken. Een van de deelnemers trok een verontwaardigd gezicht: “Ik snap dat hele vloggen niet. Wat is daar nou zo speciaal aan en wat doen die gasten nou helemaal? Een beetje slap ouwehoeren voor een cameraatje? Gekke stunts uithalen en er zelf het hardst om lachen? Dat je tegenwoordig dáár je geld mee kunt verdienen!?

Een reactie die ik tegenwoordig steeds vaker hoor van ouders, docenten of anderen die met jongeren werken en geen idee hebben wat überhaupt de aantrekkingskracht is van vloggers. Vloggers zijn de nieuwe BN-ers, maar met het verschil dat ze veel toegankelijker zijn. Ik ging hier in een andere aflevering al op in. Nu wil ik inzoomen op de manier waarop vloggers geld verdienen.

Voyeurisme

Een vlogger is iemand die zijn of haar leven filmt (van ochtend tot avond) en de samenvatting daarvan online zet, meestal in een Youtube filmpje. Zo krijg je als volger een kijkje in iemands leven. De meeste jongeren volgen vloggers omdat ze die persoon leuk of interessant vinden – of omdat hun vrienden ernaar kijken. Populaire vloggers hebben de status gekregen van BN-er, en jongeren kijken tegen hen op. Tegelijkertijd lijken ze veel toegankelijker dan een BN-er en in die zin lijken ze meer op het populairste meisje of de stoerste jongen van de school die je ongemerkt kunt volgen. Daarmee wordt de interesse gevoed die (pre)pubers hebben in anderen, passend bij hun ontwikkelingstaak: ze willen weten hoe anderen leven, wat ze leuk vinden, wat ze doen enzovoort, om te ontdekken of zij ook zo zijn of juist niet. Het exhibiotionistische inkijkje dat vloggers geven, past dus bij een voyeuristische behoefte van tieners.

Influencers

Door de functie die vloggers hebben in het kader van de ontwikkeling van tieners, hebben ze grote invloed op hun kijkers: wat een populaire vlogger eet of drinkt of op haar gezicht smeert, is alleen daarom al begerenswaardig. In de marketing worden zulke figuren influencers genoemd: voorbeeldfiguren die het koopgedrag van hun kijkers kunnen beïnvloeden. Om die reden zijn bedrijven bereid geld te betalen om hun producten of diensten in de vlogs te laten zien. Reclame dus, maar zonder dat dat als zodanig bekend gemaakt wordt. Sluikreclame heette dat vroeger. Hoe groter het bereik van een vlogger is, hoe meer ze waard zijn voor bedrijven en hoe meer er betaald wordt.

Als vlogger kan er onder andere geld worden verdiend door:

  • Advertenties: de reclamefilmpjes die aan het begin of aan het midden van vlogs worden afgespeeld;
  • “Samenwerkingen’ of sponsoringen: een merk dat een vlogger graag sponsort met drank, kleding of andere producten. Hiervoor noemt de vlogger bijvoorbeeld de naam van het merk als ze vertelt wat ze aanheeft die dag, zoals in deze shoplog video van Manon Tilstra;
  • Productplacement: een product of dienst die terloops in een vlog wordt getoond;
  • Sponsored video/content: een gehele video die door een vlogger is opgenomen voor een merk of instantie, zoals deze van de politie die vloggers heeft ingezet om meer aandacht te krijgen voor hun jongerensite.

Mediabureaus

Er is voor de vloggers en heel nieuw soort mediabureau opgestaan: zij specialiseren zich helemaal op YouTubers en vloggers en proberen ook nieuwe YouTubers in de markt te zetten. Deze bureaus, zoals Social1nfluencers, helpen de vloggers met alle contracten en begeleiden ze ook in de verdere professionalisering. Uiteraard verdienen die bureaus aan hun vloggers. Net als YouTube. Sommigen van hen worden ook door YouTube zelf gescout en begeleid.

vlogger en YouTubers en commercie

Gemiddeld wordt er voor een gesponsord filmpje tussen de €1000 – €5000 betaald, waarvan de prijs afhangt van het aantal volgers, views en likes.

Inmiddels zijn er andere YouTubers die net als Enzo bij veel tieners bekend zijn. Er wordt geschat dat ze met de enorme aantallen kijkers meer dan € 20.000,– per maand verdienen. Je hebt Kwebbelkop (Jordi van den Bussche) met 4,3 miljoen abonnees, die vooral game-filmpjes maakt en Jelly (Jelle van Vucht) met 3,8 miljoen abonnees, die gamefilmpjes én vlogs maakt. Beide heren maken filmpjes in het Engels, waardoor ze een groter publiek kunnen bereiken. Schattingen over hun inkomsten zijn soms nog hoger. Rond € 65.000,– per maand zou ook zomaar kunnen.

Zoals je ziet, vloggen mag dan slap ouwehoeren zijn in onze ogen, het is vooral big business!

[wordt vervolgd]

Dit is deel 5 in de blogreeks over vloggers en YouTubers. Andere delen leest u hier:

    • Deel 1 (de introductie)
    • Deel 2 (Help, mijn kind wil vlogger worden!)
    • Deel 3 (Vloggen en de werkelijkheid)
    • Deel 4 (Een gedragscode voor vloggers?)
    • Deel 6 (Geldt de reclamecode ook voor vloggers?)
    • Deel 7 (Gezinsvloggers, ook in ons land)
    • Deel 8 (Oneerlijk zaken doen)
    • Deel 9 (Vloggers met een verstandelijke beperking)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gepubliceerd op: 20 juni 2016
Gepubliceerd door: Tewatha Muller