maart
2023
Gepubliceerd door Justine Pardoen in Scholen
Gepest via Snappet
Kinderen in het basisonderwijs kunnen elkaar pesten via Snappet. Het AD meldt dat in een artikel waarin een ouder vertelt hoe andere kinderen ervoor kunnen zorgen dat hun kind ineens slechte resultaten heeft. Kinderen maken via Snappet allerlei opdrachten, en hun voortgang wordt dan in Snappet bijgehouden. Recent publiceerde Kennisnet een rapport over de ethische en pedagogische gevolgen van het gebruik van dit soort adaptieve leersystemen.
Kinderen hebben in Snappet een eigen account. Als ze inbreken in elkaars account, kunnen ze opgaven maken en daar met opzet fouten in maken, waardoor de resultaten van de gepeste leerling omlaag gaan. Dat kan niet hersteld worden als het uitkomt: het slachtoffer moet dan zelf alles weer opnieuw maken om terug te keren op zijn of haar vorig niveau.
Toetsresultaten worden bijgehouden in een apart leerlingenvolgsysteem. Volgens een basisschool waar de fraude drie keer voorkwam, zijn getroffen leerlingen snel weer op hun niveau terug. Ook Snappet stelt dat de fraude geen langdurige gevolgen heeft voor leerlingen. Maar de ouder geeft aan dat zij het zelf ontdekt heeft, en niet de leerkracht.
Het inbreken in een account van een ander is strafbaar. Scholen moeten leerlingen leren dat dat niet mag. Tegelijkertijd moeten leerlingen ook leren om voorzichtiger om te gaan met hun inloggegevens en ze niet op hun computer plakken, zoals nog zo vaak gebeurt. Een lesje ‘goede wachtwoorden kiezen en er zorgvuldig mee omgaan’ is dus geen overbodige luxe.
Zie bijv. deze les van De InternetHelden: