7
februari
2023
Hulp vragen - Bureau Jeugd en Media

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Onderzoek

Helft jongeren zoekt geen hulp bij nare ervaringen online

Van de jongeren die online iets vervelends meemaakt, zegt bijna een kwart dit tegen niemand. Doen ze dit wel, dan zijn het met name ouders en vrienden met wie ze het delen. Dat blijkt uit onderzoek naar de online-ervaring van jongeren tussen de 16 en 20 jaar, in opdracht van ECP/Veiliginternetten.nl in aanloop naar Safer Internet Day 2023.

Bijna driekwart van jongeren tussen 16 en 20 jaar geeft aan weleens iets vervelends op het internet te hebben meegemaakt. Met name op online platforms Instagram en Snapchat, gevolgd door Whatsapp. Meer dan een derde (33,2%) heeft online weleens ongewenste foto’s of nare opmerkingen gekregen. Daarnaast heeft bijna een kwart (24,7%) weleens te maken gehad met online seksueel overschrijdend gedrag.

Ten opzichte van jonge mannen kregen jonge vrouwen drie keer zo vaak te maken met seksueel overschrijdend gedrag en kregen zij dubbel zo vaak ongewenste foto’s. Uit onderzoek van Helpwanted blijkt dat jongeren ongewenste dickpics ordinair vinden en dat het walging oproept. Slechts 2% vindt het opwindend.

Ook heeft bijna een kwart (23,8%) van de ondervraagde jongeren weleens te maken gehad met ‘catfishen’, waarbij iemand zich als iemand anders voordoet.

Kwart jongeren praat niet

Van de jongeren die online iets vervelends meemaakt, zegt bijna een kwart dit tegen niemand. Met name jonge mannen houden het liever voor zich. Van degenen die het wel delen, doet 40% dit met de ouders en 35% met een enkele vriend of vriendin. In veel mindere mate wordt contact gezocht met een docent of mentor (5,8%), een vertrouwenspersoon op school of werk (4,7%) of onafhankelijke organisaties als Slachtofferhulp of de politie (1,9%).

Bijna de helft van de jongeren zoekt geen hulp voor het vinden van een oplossing. Bijvoorbeeld omdat alleen al het doen van verhaal voldoende is of omdat ze het probleem met de probleemveroorzaker zelf willen oplossen. 28% zoekt samen met ouders of familie naar een oplossing, 21% doet dit samen met een (online) vriend of vriendin. Bijna 10% zoekt naar een oplossing via Google. Hulporganisaties zoals Kindertelefoon, Helpwanted of Slachtofferhulp worden door 3,3% benaderd.

“We zien met dit onderzoek dat jongeren na een vervelende online ervaring zich met name wenden tot ouders en vrienden,” zegt Esther Mieremet, projectleider Veiliginternetten.nl. “Bij het Safer Internet Centre zijn organisaties aangesloten die graag helpen door het bieden van hulp en betrouwbare informatie.”

Het Safer Internet Centre Nederland is onderdeel van het Europese Better Internet For Kids programma. Zie www.betterinternetforkids.eu.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 365 jongeren tussen de 16 en 20 jaar, in opdracht van Veiliginternetten.nl. 

Gerelateerde berichten
eetstoornis via TikTok - Bureau Jeugd en Media
Online jeugdcultuur

Via TikTok je eetstoornis voeden – #ed

Lees verder

schadelijk en immoreel gedrag online - Bureau Jeugd en Media
Onderzoek

Aanpak van schadelijk en immoreel gedrag online

Lees verder

Screenshot uit de videoclip van MEAU - Stukje van mij
Online jeugdcultuur

Naakfoto’s nog veel te vaak doorgestuurd

Lees verder

Bureau Jeugd & Media