1
oktober
2014

Gepubliceerd door Pauline Maas in Scholen

Tip: programmeren voor kinderen

Het is nieuw én Nederland doet ook mee: de Europese Codeweek. Ook wij zijn actief: Pauline Maas heeft namens Bureau Jeugd & Media in opdracht van Kennisnet/Mijn Kind Online een heel mooi pakket gemaakt. Op 10 oktober komt ook de bijbehorende website online:www.codekinderen.nl

Programmeren geeft je powerrrrrrrrrrrrrrrrr

Programmeren geeft je powerrrr: dat was de boodschap van een artikel dat Carla Desain schreef voor het blad Prima Onderwijs. Ze beschrijft hierin een les unplugged programmerenvan Pauline Maas aan een groep 3/4 van een basisschool. In het stuk doet Carla Desain daar verslag van. Unplugged betekent: zonder dat je een computer nodig hebt.

De les is zeer aantrekkelijk voor kinderen en heel interactief. Kinderen leren logisch denken en moeten creatieve oplossingen verzinnnen, ook om problemen op te lossen (bugs uit het programma halen).

Bekertjes stapelen

De opdracht bij deze les was bijvoorbeeld om een stukje instructie te schrijven voor het stapelen van bekertjes, door het tekenen van pijltjes op de goede manier (juiste volgorde), zodat je bereikt wat je wilt. De leerlingen leren zo denken in algoritmes en ze leren ze zelf maken en lezen. Uiteraard ontdekken ze dat zelfs een heel klein foutje er al voor kan zorgen dat het fout gaat: en dan niet een beetje fout, maar helemaal fout. Een computer kan niets uit zichzelf: je moet hem stap voor stap de goede instructie geven. Zo’n instructie noem je een algoritme. Als je zo’n instructie omzet in een specifieke programmeertaal die de computer kan lezen, dan heet dat ‘coderen’.

Secuur werken is belangrijk

Deze manier van denken is voor kinderen in groep 1 al te begrijpen, vooral als je het effect van je instructie ook meteen kunt controleren: bij een klein foutje, gebeurt er niet wat je wilt. Secuur werken is heel belangrijk.

Iedere leerling komt aan de beurt om een algoritme te schrijven en lezen. Een heel klein beetje coderen komt in sommige lessen ook aan bod, maar de lessen zijn vooral bedoeld om het principe van programmeren over te brengen.

Waarom leren programmeren?

Door kinderen te leren programmeren geef je ze inzicht in de wereld om hen heen: veel kun je zelf creëren. Ze leren kritisch en logisch nadenken. Ze kunnen enorm genieten van de eer creatieve oplossingen waar ze zelf opkomen. De volgende vergelijking wordt regelmatig gemaakt: we leren kinderen schrijven, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen een schrijven wordt. Het gaat er niet om dat onze kinderen programmeurs moeten worden, maar de manier van denken is waardevol voor veel andere levensgebieden en beroepen.

www.codekinderen.nl

Op de www.codekinderen.nl zullen vanaf 10 oktober 22 lessen programmeren te vinden zijn, waaronder vier unplugged lessen. Alle lessen duren ongeveer 1,5 uur. Al het lesmateriaal isgratis te downloaden en wordt gecombineerd met een filmpje waarin de gebruikte programmeer-tool wordt uitgelegd.

Dus: duik eens in de codeweek

In de week van 10 tot 17 oktober is het CodeWeek. Een europees initiatief om kinderen aan het programmeren te krijgen. Op de site van www.CodeWeek.nl staat een toolbox (pdf) met ook een aantal lessen. Waaronder een robot-les waarin kinderen opschrijven hoe je je docent een boterham met hagelslag moet laten smeren en opeten.

We horen graag uw ervaringen met het materiaal!

Gerelateerde berichten
YouTube en COPPA
Ouders

YouTube past regels aan voor jonge YouTubers

Lees verder

baby's met smartphone
Onderzoek

De rol van media bij aandachtsproblemen (adhd) is nog onbegrepen

Lees verder

Bureau Jeugd & Media