Squid Game - Bureau Jeugd en Media

Squid Game in de klas

Of je Squid game ziet als maatschappijkritiek of niet, het gevolg op schoolpleinen van basisscholen is hetzelfde: kinderen spelen het na. Wat moeten we daar nou weer mee?

Bedreigd via TikTok

Op schoolpleinen spelen basisschoolkinderen Squid Game na. Sommigen hebben die Netflix-serie helemaal niet gezien, maar komen ermee in aanraking door TikTok. Geïnspireerd door TikTok-filmpjes, spelen ze de spelletjes na. Zo ook in een groep 6 waar ze na schooltijd het spel ‘Flip-toy’ naspeelden. Het verliezende kind mocht zelf kiezen: een euro betalen of een klap krijgen. Alles werd gefilmd, zodat het later op social media gedeeld kon worden. Een van de jongens kreeg steeds een beurt en verloor voor de derde keer. Zonder te betalen of de klap te incasseren, rende hij ervandoor. Verontwaardigde klasgenoten riepen hem na en besloten de video te verspreiden via TikTok en Whatsapp. Toen kwamen de reacties binnen. De negenjarige verliezer werd bedreigd, door bekenden en onbekenden. Die klap zou hij de volgende dag nog wel krijgen. Mét rente.

Wereldhit

Squid Game is een Zuid-Koreaanse Netflix serie die in een paar weken een van de succesvolste introducties is van Netflix ooit. De serie vertelt het verhaal van volwassenen die diep in de schulden zitten. Zij wagen hun leven door mee te doen aan een spel dat bestaat uit kinderspelletjes, maar als ze verliezen, worden ze direct doodgeschoten.

Overal op social media

De eenvoudige kinderspelletjes in het kleurrijke decor van de serie, staan in schril contrast met de gruwelijkheden die plaatsvinden. Dit fascineert. Ook volwassenen. Het is eenvoudig na te spelen, wat duizenden TikTokkers en YouTubers dan ook doen. Zo bereiken zij basisschoolleerlingen die qua leeftijd ver onder het Kijkwijzeradvies van 16 jaar zitten.

Zoeken op #squidgame

Onder de hashtag #squidgame zijn op TikTok allerlei spelletjes te vinden, zoals Annemaria KoekkoekFlip Toy en Suikerkoekjes. Tutorials leggen uit hoe je die koekjes maakt. De filmpjes met de hoogste views verschijnen in de For You pages’ op TikTok, zodat ze nog weer vaker bekeken worden. Op YouTube kun je hele stukken van de serie zien, net als de trailer van Netflix. Squid Gamememes zijn overal te zien, zoals op Instagram. Zelfs op Roblox kun je het spel al spelen. Het is dus een kwestie van tijd voordat alle basisschoolkinderen op de hoogte is van zo’n nieuwe rage.

Overvallen door trends

Ondertussen waarschuwen ouders en scholen over de nieuwe trend die vele opvoeders heeft overvallen. Ongetwijfeld volgen er na Squid Game weer nieuwe rages die menig kind een onrustige nacht zullen bezorgen. Zoals daarvoor Momo, Killerclown en Slenderman dat deden. Het lijkt ook tot de digitale jeugdcultuur te horen inmiddels: kinderen griezelen ook online.

Karakteristieken van internet

Maar internet is anders. Informatie komt via internet ongenuanceerd en ongefilterd binnen. Het is een volwassen wereld waar kinderen vrij op rond kunnen kijken. En veel volwassenen hebben niet eens door wat ze daar zien. Hebben nog niet gehoord van Squid Game, terwijl hun kinderen het buiten naspelen. Daarom is het zo belangrijk om met je kind te praten over zijn interesses op social media en wat ze daar meemaken. De leuke, maar ook de minder leuke dingen.

Ook helpt het als je kind weet wat het kan doen bij het zien van schokkende beelden. Laat merken dat je kind altijd bij jou terecht kan met vragen, twijfels of problemen. Maar leer je kind ook hoe te handelen als het zich onder druk gezet voelt om iets te kijken, of mee te doen met groepsspelletjes waar het geen zin in heeft.

De vader van de jongen uit groep 6 die nogal de klos werd, liep de volgende ochtend met zijn zoon mee naar school. Hij vroeg de leerkracht te bemiddelen in het uit de hand gelopen conflict waar een groot deel van de klasgenoten bij betrokken was. De leerkracht is direct met de groep in gesprek gegaan en heeft de leerlingen gevraagd de video offline te halen. De ouders van de bovenbouwgroepen zijn door de school geïnformeerd. Laten we hopen dat iedereen weer een beetje mediawijzer is geworden.

Zie ook:

Reactie(s) (2)

  1. Eugène van Oorschot (reply)

    18 november 2021 at 10:44

    beste lezer,
    We zijn helaas steeds meer tijd kwijt aan het repareren van opgelopen schade bij de jeugd ( en volwassenen…….) door o.a. films als Squid Game welke getoonde gedragingen navolging vinden in welke hoedanigheid dan ook.
    Dat je van dit soort cult films wijzer wordt betwijfel ik.
    We schuiven als mensheid steeds meer op naar een wellicht op termijn onhoudbaar mensdom.

    Hoe op deze niet te voorkomen ontwikkelingen in te spelen?

    Begin vroeg met filosofie lessen. Hoe wil ik leven? Hoe zin en betekenis te geven aan je eigen leven en je daarmee regelmatig bezig te houden. Dit zou kunnen door o.a. boeken hierover te lezen of documentaires / films die het verschil kunnen maken te zien.
    Dit af en toe stilstaan bij en reflecteren op je eigen leven om een gezonde rode draad daarin te vinden lijkt steeds belangrijker te worden.

    1. Justine Pardoen (reply)

      18 november 2021 at 12:06

      Uit onderzoek blijkt inderdaad dat het zin heeft om met zorg media te kiezen die een andere boodschap vertolken. Zie dit stuk over ‘betekenisvolle media’: https://netwerkmediawijsheid.nl/bitefile-betekenisvolle-media/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gepubliceerd op: 15 oktober
Gepubliceerd door: Klaartje Schüngel
Reacties: 2 reacties