28
oktober
2025

Gepubliceerd door Freek Zwanenberg in Scholen

Inspiratiemiddag mediawijsheid met GGD ZHZ

Maar liefst vijf sprekers, of ‘BJM’ers’, van Bureau Jeugd & Media waren aanwezig tijdens de door GGD ZHZ georganiseerde inspiratiemiddag ‘Leerlingen en sociale media – werken aan mediawijsheid’. Voor professionals uit PO, VO en MBO. Een kort verslag.

GGD ZHZ als voortrekker qua mediawijsheid

Wij werken graag samen met GGD ZHZ (Zuid Holland Zuid), omdat zij binnen haar regio een krachtige voortrekkersrol vervult ten aanzien van mediawijsheid in het onderwijs. Zo’n tachtig deelnemers uit PO, VO en MBO waren aanwezig. Hierbij viel op dat het PO sterk vertegenwoordigd was, en het MBO nauwelijks. Dat laat wat ons betreft zien hoezeer ‘mediawijsheid in het MBO’ nog in de beginfase verkeert. Onze MBO-deelnemers waren dus eigenlijk pioniers. 

Keynotelezing van Freek Zwanenberg

Na een opening door organisator Fatima Debjani van GGD ZHZ verzorgde Freek Zwanenberg, directeur van Bureau Jeugd & Media, een interactieve lezing rond de vraag: Welke invloed hebben sociale media op tieners en hoe kunnen we hen vanuit het onderwijs hiermee ondersteunen? Freek stond uitgebreid stil bij apps als Snapchat en TikTok, die bij jongeren zeer populair zijn maar nauwelijks worden gebruikt door volwassenen. Dit werd bevestigd door de deelnemers, en er ontstond een intens gesprek over de zorgen van veel van de aanwezigen over de impact van deze apps op hun leerlingen. Naast de online wereld van leerlingen besprak Freek ook de Richtlijn Gezond Schermgebruik, en adviezen voor scholen om mediawijsheid duurzaam te integreren in het curriculum.

Contact met de politie bij online incidenten

Kristian Harmelink, politie agent én BJM’er, sloot het inleidende gedeelte af met een korte bijdrage over hoe scholen het contact met de politie kunnen vormgeven bij online incidenten tussen leerlingen. Kristian benadrukte hierbij het belang van ‘relatie bouwen in vredestijd’: het is aan te raden om als school al een goede relatie met de wijkagent hebben vóórdat er online iets misgaat. Als er dan iets misgaat kan er veel sneller en efficiënter samengewerkt worden.

Workshops specifiek naar onderwijstype

Aan de slag! Na het plenaire gedeelte gingen de deelnemers in drie groepen met elkaar in gesprek over ‘mediawijsheid in de praktijk’, aan de hand van casussen. BJM’er Marije Lagendijk ging aan de slag met leerkrachten uit het PO. Uit haar groep kwam naar voren dat er een grote behoefte is aan kwalitatief lesmateriaal om met mediawijsheid aan de slag te gaan. BJM’er Tewatha Muller verzorgde de VO workshop, waarin docenten concludeerden dat bij mediawijsheid ook een focus zou moeten zijn op de menselijke basis. Met vaardigheden als echte gesprekken voeren, menselijke verbinding en samenleven. BJM’er Mathilde van Arkel verzorgde MBO workshop, waarin bleek dat in het MBO inderdaad nog weinig structureel aandacht voor mediawijsheid is, en eerst nog duidelijk moet worden welke rol directie, docenten en studenten hierin hebben. Kristian liep rond en beantwoordde in elke workshop nog wat specifieke vragen over de samenwerking tussen school en politie.

Conclusie: dit smaakt naar meer

Tijdens de borrel bleek dat zowel de deelnemers uit het onderwijs als de medewerkers van GGD ZHZ de middag als zeer waardevol en inspirerend hadden ervaren. Wij konden dat als Bureau Jeugd & Media alleen maar beamen: wat bijzonder om zo met elkaar in gesprek te zijn over dit urgente onderwerp, ook juist met die verschillende onderwijsniveaus samen.

Heeft u ook interesse in een vergelijkbare middag, voor onderwijsprofessionals of jeugdprofessionals in het algemeen? Laat het ons weten.

Wij helpen u graag met:  

  • de invulling van uw programma voor uw specifieke situatie
  • het regelen van expert sprekers en workshopleiders
  • de promotie van uw event ( tekst en video)
  • adviezen over de implementatie van mediawijsheid in uw curriculum
  • adviezen rondom contact tussen school en politie bij online incidenten
Gerelateerde berichten
shiften Zweinstein Bureau Jeugd en Media
Online jeugdcultuur

Tieners leren door TikTok hoe ze naar Zweinstein kunnen zweven

Lees verder

kwetsend online gedrag
Online jeugdcultuur

Wat kun je doen tegen kwetsend online gedrag?

Lees verder

vloggen - Bureau Jeugd & Media
Ouders

Vloggers en YouTubers (3) – vloggen en de werkelijkheid

Lees verder

Bureau Jeugd & Media