augustus
2019
Gepubliceerd door Justine Pardoen in Ouders
Nieuw digitaal magazine over mediaopvoeding 4 – 12 jaar
Ruim 80% van de ouders controleert hun kind in het internetgebruik, zegt Kaspersky. Het bedrijf onderzocht ouders met kinderen van 4 – 12 jaar. Ouders kunnen hun mediaopvoeding testen en tips vinden in een digitaal magazine.
Van stiekem appjes lezen, tot het checken van de browsergeschiedenis; ouders doen van alles om hun kind te beschermen. Zo blijkt uit onderzoek van Kaspersky onder 758 Nederlandse ouders met kinderen van 4-12 jaar. Tegelijkertijd geeft men aan het moeilijk te vinden om te communiceren over het internetgebruik. Kaspersky start daarom een campagne om ouders wegwijs te maken in de uitdagingen die het internet met zich meebrengt.
Nederlandse kinderen zijn veelvuldig online te vinden, ruim driekwart zit bijna dagelijks op internet. Hierbij laat gemiddeld 87% van de ouders hun kind alleen het internet op gaan. Opvallend is dat ook de allerjongste surfers (4-6 jr) door 70% alleen in het diepe worden gegooid.
Vertrouwen in kind, maar niet in de wereld
Het vertrouwen is groot: 96% vertrouwt erop dat hun kind veilig met het internet omgaat. Ondanks dat we onze kinderen veel vrijheid geven, maakt een bijna even groot deel, 91%, zich zorgen over de gevaren van het internet voor hun kind. Een op zes geeft aan dat hun kind een vervelende internetervaring heeft meegemaakt, waarbij het meest genoemd worden: in aanraking komen met porno en benadering door een volwassene, gevolgd door pesten en schending van privacy.
Controleren of communiceren?
Ouders nemen vooral maatregelen om hun kind te beschermen tegen de buitenwereld. Opvallend is dat dit met name gebeurt door appjes stiekem te lezen, of het internetgebruik via de browsergeschiedenis te controleren. In gesprek gaan met hun kind over veilig internetgebruik blijkt voor zo’n 60% moeilijk. Er worden wel afspraken gemaakt, maar deze hebben vooral te maken met de gebruiksduur en wanneer ze online mogen, en in mindere mate met wat het kind wel of niet mag bekijken.
Test en digitaal magazine
Kinderen groeien op met internet dat mooie kanten heeft, maar ook minder leuke of zelfs gevaarlijke kanten. Gepest worden, onbedoeld intieme gegevens delen of in aanraking komen met beelden die niet voor jonge ogen bedoeld zijn – het kan elk kind overkomen. Kaspersky wil inzicht en ondersteuning bieden in de uitdagingen die de digitale wereld met zich meebrengt en ontwikkelde een test en een digitaal magazine.
De test laat ouders op informele wijze nadenken over het online gedrag van hun kinderen. Doe de test hier.
Het digitale magazine biedt ouders deskundig advies, praktische tips en handige tools. Deze zijn gebaseerd op inhoudelijke adviezen van Bureau Jeugd & Media. Bekijk hier het magazine.
Tip: in het magazine staan drie filmpjes die een indruk geven van wat kinderen online meemaken.