vrouwonvriendelijk gedrag in games - Bureau Jeugd en Media

Vrouwonvriendelijk gedrag in games – tips voor ouders

Iris van Kuik studeerde onlangs af aan de opleiding Integrale Veiligheidskunde (NHL Stenden Hogeschool) met een onderzoek over cybermisogynie in videogames: vrouwonvriendelijk gedrag. Voor ons schreef ze een blogje over de resultaten van haar onderzoek, met tips voor ouders.

Je kind speelt online games en je bent misschien bezorgd over de gevaren die je kind daarbij kan tegenkomen. Maar weet je hoe je eigen kind zich online gedraagt tegenover anderen? Hoe vriendelijk, sociaal en respectvol is jouw kind tegenover andere spelers? Er heerst namelijk nogal wat vrouwonvriendelijk gedrag in games.

Online vrouwenhaat

Het spelen van videogames is een populaire hobby onder jongeren. En ouders kunnen allerlei informatie vinden over de hobby van hun kind: over de maximale schermtijd, welke games leerzaam zijn en over gameverslaving. Maar een belangrijk aspect van gamen wordt helaas vaak vergeten: uw kind draagt zelf ook bij aan een veilige of juist onveilige online omgeving. Uit onderzoek is gebleken dat de onlinegamewereld de minst verwelkomende online ‘plek’ is voor meisjes en vrouwen. In de gamewereld heerst een seksistische cultuur. Deze cultuur wordt versterkt door een lage vrouwelijke representativiteit, het seksualiseren van vrouwen in videogames en het stereotype beeld dat gamen enkel een hobby van mannen is (en dat ook alleen mannen goed kunnen gamen). Online vrouwenhaat wordt ook wel cybermisogynie genoemd.

Tijdens mijn onderzoek naar cybermisogynie in videogames heb ik vrouwelijke gamers bevraagd over hun communicatie met andere gamers tijdens het spelen. Het merendeel van de respondenten geeft aan dat zij regelmatig te maken hebben met negatieve uitingen en gedragingen. Vrouwelijke gamers worden genegeerd (ze worden niet voor vol aangezien), beledigd en/of ze hebben te maken met seksuele intimidatie, variërend van seksistische opmerkingen tot ongewenste versierpogingen. Dit gebeurt vooral wanneer vrouwen met vreemden gamen en daarbij hun (vrouwelijke) stem laten horen.

“Hij stuurde mij een berichtje: goodmorning babycakes xxx.” (Respondent 8)

“En sommige mensen zijn gewoon kut en dan krijg je opmerkingen te horen als:” Hoer” en “Ga terug naar de keuken!”, bijna iedere game.” (Respondent 9)

“Ja ik word ook wel eens geteabagd tijdens een game. Teabaggen is dat ze met hun kruis boven je gezicht gaan hangen.” (Repondent 11)

Strategie tegen cybermisogynie

Het is opvallend dat vrouwen de vrouwonvriendelijke reacties meestal voor lief nemen of uit de weg gaan door hun identiteit te verhullen, bijvoorbeeld door geen gebruik te maken van de voicefunctie. Uit internationaal onderzoek is zelfs gebleken dat sommige vrouwelijke gamers speciale software installeren om hun stem te vervormen naar een mannenstem, om zo negatieve reacties uit de weg te gaan. Een derde strategie om narigheid te voorkomen is om nooit met onbekenden, maar alleen met vrienden te gamen.

Vrouwelijke gamers zoeken dus wel naar een uitweg, maar geen van de genoemde tactieken doorbreekt de cybermisogynie.

Waarom melden ze niet?

Op dit moment heeft elke game een rapportagesysteem waarin spelers melding kunnen maken van ongewenst gedrag. Op basis van het type gedraging krijgt de betreffende gamer een tijdelijke ban opgelegd en kan hij of zij voor een bepaalde tijd het spel niet spelen. Respondenten en experts vinden dit een goede manier om negatief gedrag te beteugelen.

En toch heeft geen van de bevraagde respondenten uit mijn onderzoek bij de game melding gemaakt van misogyne uitingen of gedragingen die zij tijdens het gamen hebben moeten verduren. Waarom doen zij dit niet? Vrouwelijke gamers gaven aan dat zij soms wel melding maken van homofobe of racistische uitingen en gedragingen, maar bij seksistische opmerkingen doen zij dit blijkbaar niet. Waarom? Ze zijn gewend aan misogynie en hebben naar eigen zeggen een hard pantser gecreëerd, waardoor ze geen nut en noodzaak zien om dit te melden.

Het is belangrijk om dat vrouwelijke gamers wèl melding maken van misogyne uitingen en gedragingen. Zonder meldingen kunnen er geen consequenties worden verbonden aan dit gedrag en blijft dit gedrag dus bestaan. Experts geven aan dat opvoeding ook een belangrijke rol speelt in de aanpak van cybermisogynie. Je kunt met kinderen in gesprek gaan over gedragingen van anderen en over hun eigen gedrag tijdens het gamen. En je kunt laten zien dat meisjes net zo graag willen gamen als jongens èn net zo goed zijn!

Tips voor ouders

1. Stimuleer je dochter als zij geïnteresseerd is in gamen.

Denk niet dat gamen enkel iets is voor jongens. Veel meiden hebben ook plezier in gamen. Geef meiden mee dat ze net zoveel rechten hebben als jongens om gamen leuk te vinden, dat ze er mintens net zo goed in zijn,  én dat het voor hen ook een prettige en veilige omgeving hoort te zijn.

2. Leer je zoon dat het leuk is om met meiden te gamen.

Het is van belang dat jongens meer vrouwelijke gamers zien, waardoor het voor hen gewoon wordt om met meiden te gamen. Jongens en meiden zijn elkaars gelijken in de fysieke wereld èn in de online wereld. Leer ze op te komen voor iedereen die slecht behandeld wordt, jongens én meisjes (of beter nog: ongeacht welke identiteitskenmerken deze persoon heeft).

3. Spreek je kind direct aan, wanneer hij of zij iemand respectloos toespreekt of behandelt tijdens het gamen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *