november
2014

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Artikelen
Justine Pardoen
Dr. Justine Pardoen is de oprichter van Bureau Jeugd & Media. Ze leidde BJM van 2014 tot 2021 samen met Solange Jacobsen, en vanaf 2021 met Freek Zwanenberg. In juli 2025 trok ze zich terug om zich te concentreren op haar praktijk De Denkruimte.
Justine staat aan de wieg van mediawijsheid in Nederland. Sinds 2002 verdiepte ze zich intensief in het mediagebruik van kinderen, de gevolgen daarvan voor de mediaopvoeding, en in de implementatie van Mediawijsheid (ook Digitale Geletterdheid) op school. Ze volgde alle nieuwe ontwikkelingen op de voet en vertaalde wetenschappelijke kennis naar de alledaagse praktijk van ouders, pedagogisch medewerkers, professionals in het onderwijs en de (gezondheids)zorg, leerkrachten, docenten en andere jeugdprofessionals. Oorspronkelijk is Justine opgeleid als neerlandicus (taalkundige) en haalde ze een eerstegraads lesbevoegdheid Nederlands.
Ze richtte eerder samen met partners Ouders Online op (1996), Mijn Kind Online (2004) en Mediaopvoeding.nl (2010).
Justine is ook opgeleid als Socratisch gespreksleider en biografisch coach. Ze voert levensloopgesprekken in haar praktijk De Denkruimte.
“Kinderen worden pas mediawijs als ze kritisch leren nadenken en praten over hun eigen ervaringen met media, en dat wordt een stuk gemakkelijker als je Echte Vragen stelt.”
Justine is auteur van diverse boeken, waaronder het Handboek Mediawijsheid op School (2010), samen met Freek Zwanenberg. In 2012 verscheen Focus! – over sociale media als de grote afleider van pubers. In dit pleidooi voor mindful mediagebruik introduceert ze het begrip ‘Echte Vragen’, waarmee je pubers aan de praat krijgt over hun mediagebruik. Maar pas in 2024 drong het door dat de smartphone niet thuishoort in de klas.
In de zomer van 2103 sprak ze in de NTR Academie al over de invloed van de smartphone op het vermogen tot concentratie en hoe je daar in de opvoeding mee kunt omgaan. Kinderen konden — toen al — hun aandacht steeds minder goed bij de les houden. Het onderwerp staat nu, met de invoering van nieuw beleid op scholen, en nieuwe voorstellen van de overheid om het gebruik van de smartphone en sociale media te beperken, meer dan ooit in de belangstelling.
Voor Bureau Jeugd & Media verzorgde Justine Pardoen vele ouderavonden, professionaleringsbijeenkomsten en inspiratiesessies. Daarnaast begeleidde ze scholen bij visie-ontwikkeling en de invoering van Mediawijsheid (Digitale Geletterdheid) in het curriculum. Ze initieerde nieuwe diensten en producten, waaronder het project De InternetHelden.
Bij haar afscheid deed ze een oproep aan haar collega-mediawijsheidprofessionals, om moedig te zijn.
“Mediawijsheid is geen doel op zich: onze vrijheid staat op het spel.”
YouTube-kanaal: BoekFocus
Wat anderen zeggen over Justine als spreker:
“Heb werkelijk non-stop geboeid naar @JustineP geluisterd tijdens #ouderavond! Het had voor mij nog best een uur langer mogen duren!”
“Het was inspirerend en een eye-opener: welke thema’s zijn relevant als je gaat nadenken over mediabeleid?”
“Erg geïnspireerd geraakt door het pleidooi van Justine. Ook merkbaar bij collega`s die nu de urgentie echt voelen om digitale geletterdheid op de kaart te zetten.”
Als deskundige in de media:
Voor actuele media-optredens, zie hier.
Bezorgdheid om roddelkanalen over leerlingen en docenten op TikTok
Waarom deze redacteur moest terugkomen op het gameverbod van zijn zoons (Volkskrant)
Docent moet na uitlekken naaktfoto’s gewoon weer naar school gaan.
Via Snap Map weten waar je vrienden zijn: handig of onveilig? (NOS)
Undercover in NL, over grooming