november
2017
Gepubliceerd door Justine Pardoen in Ouders
Kindertelefoon nept kinderen met YouTuber
Gio zat in een complot met De Kindertelefoon. Zijn video’s over Mandy zijn nep. Kinderen waren geschokt, maar kunnen nu gerust zijn.
M’n dochter kwam lijkbleek beneden en was echt in shock van het hele gebeuren. GESLAGEN EN AFGESPROKEN MET MANDY… Is het echt of nep?
Het ging om onderstaand filmpje.
Deze moeder kan gerust zijn: het is nep. Althans: Gio zat in een complot met De Kindertelefoon als onderdeel van hun nieuwe campagne. De hele reeks video’s kun je hier bekijken. (Die advertenties van YouTube ervoor, had ik uitgezet als ik De Kindertelefoon was…)
Dit is het persbericht dat we vandaag ontvingen:
De Kindertelefoon is hét aanspreekpunt voor kinderen en jongeren op het moment dat ze, om wat voor reden dan ook, niemand hebben om mee te praten. Met deze taak geeft De Kindertelefoon al bijna 40 jaar concreet uitvoering aan artikel 12 en 13 van het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind. De helden van de jeugd van tegenwoordig (YouTubers) zijn óók een aanspreekpunt aan het worden. Er wordt zonder schaamte veel met hen gedeeld, in het openbaar. YouTubers, zoals Gio maar ook anderen, weten niet (altijd) goed wat ze hiermee aan moeten. Vanuit deze gedachte lanceerde De Kindertelefoon samen met YouTuber Gio deze week een online serie, met een enorm spannende en verrassende afloop. De serie werd in totaal meer dan 2 miljoen keer bekeken.
Via het verhaal van Mandy vragen De Kindertelefoon en Gio aandacht voor de problemen waar kinderen mee zitten. En dat kinderen zich ervan bewust worden, dat ze niet alleen ervoor (hoeven te) staan. Dat ze ergens terecht kunnen, als dat in hun directe omgeving niet kan. Namelijk bij De Kindertelefoon. In het slot van de serie wordt duidelijk wat De Kindertelefoon voor kinderen en jongeren kan betekenen.
Belevingswereld kinderen
De campagne is zo gemaakt dat het past in de belevingswereld van vlog kijkend Nederland. Dit door drama te vermengen met vloggen en de verhaallijn van de serie uit te spreiden over alle relevante social kanalen van deze kijkers. Van YouTube, tot Twitter tot Instagram.
De campagne is allereerst bedoeld om als hulplijn onder de aandacht te komen bij kinderen. En ze bewust te maken van wat De Kindertelefoon voor hen kan betekenen. Daarnaast gaan kinderen door de campagne beseffen, dat ze wel kunnen aankloppen bij hun grote idolen, maar dat deze ook niet altijd weten hoe te helpen. De Kindertelefoon hoopt via deze aanpak aan zowel kinderen als aan YouTubers te laten zien, dat zij een fijne plek zijn om aan te kloppen wanneer iemand behoefte heeft aan een luisterend oor. Want nog steeds is de Kindertelefoon met 600 vrijwilligers graag die plek voor ze.
Het begin van een oplossing
Door de jaren heen is de kerntaak van De Kindertelefoon onverminderd belangrijk gebleken. Door écht te luisteren en verhelderende vragen te stellen, helpt De Kindertelefoon een kind om meer zicht te krijgen op zijn situatie, waardoor hij beter en anders naar een probleem of vraag kan kijken. Door het juiste gesprek met een kind te voeren, gaat een situatie minder onveilig aanvoelen, waardoor het kind de kans krijgt zijn eigen kracht aan te spreken. In veel gevallen is dat het begin van een oplossing.