Categorie: Onderzoek

zelfregulering voor reclame werkt niet
Onderzoek

Online zien jonge kinderen te veel reclame voor fastfood en snoep

Justine Pardoen, 1 oktober 2021

Online reclame voor fastfood en snoep gericht op kinderen, werkt als een tierelier. Kinderen krijgen er ongezonde trek van. En dikker worden ze ook nog steeds. De … Lees verder

De InternetHelden - Bureau Jeugd en Media
Scholen

Kinderen tijdens corona 31% meer online

Justine Pardoen, 27 september 2021

Uit het onderzoek van Ipsos blijkt dat hoewel 52% van de ouders zich goed tot zeer goed geïnformeerd voelt over online veiligheid en hierover regelmatig met het k… Lees verder

Still-face-experiment met mobiel - Bureau Jeugd en Media
Het jonge kind

Het still-face-experiment herhaald met mobiele telefoon

Justine Pardoen, 14 september 2021

Het Vlaamse programma De Wonderjaren heeft het still-face-experiment herhaald, met een variant erbij waarbij de ouder op een smartphone zit te kijken. Het is de mo… Lees verder

sociale media en welzijn
Onderzoek

Sociale media en welzijn

Justine Pardoen, 6 juli 2021

De laatste jaren is veel onderzoek gedaan naar de invloed van sociale media op welzijn. Daarbij wordt steeds uitgegaan van de gedachte dat er een verschil is tusse… Lees verder

intieme technologie
Onderzoek

Wet beschermt persoonlijke gegevens van burgers onvoldoende

Justine Pardoen, 31 juli 2020

Burgers moeten beter worden beschermd tegen het ongemerkt verzamelen en analyseren van zeer persoonlijke, biomedische gegevens op basis waarvan soms vergaande conc… Lees verder

Otaku en geeks - Bureau Jeugd & Media
Online jeugdcultuur

Otaku en geeks

Justine Pardoen, 1 juli 2020

De jeugdcultuur rond Japanse anime en manga is in ons land best groot, maar voor veel mensen onbekend. De geeks en otaku zijn buitenbeentjes, ze lopen meestal niet… Lees verder

vrijeschool na corona
Scholen

Vrijeschoolonderwijs op afstand: digitale revolutie of digitale ramp? Een landelijk onderzoek

Freek Zwanenberg, 25 juni 2020

Ook op vrijescholen is tijdens de coronacrisis uitgebreid geëxperimenteerd met onderwijs op afstand. Hoe is dat gegaan, wat is er geleerd? En wat betekent dit voo… Lees verder

Mediawijsheid en reflectie - Bureau Jeugd en Media
Scholen

Mediawijsheid na corona – welke lessen zijn geleerd?

Justine Pardoen, 8 juni 2020

Hoe gaan we de afgelopen periode evalueren als het gaat om digitale geletterdheid? Wat hebben we geleerd en wat betekent dat voor beslissingen over de toekomst? Me… Lees verder

Corona en mediawijsheid - Bureau Jeugd & Media 2020
Ouders

Wat leren we van corona over mediawijsheid?

Freek Zwanenberg, 19 mei 2020

Nu we weer voorzichtig vooruit kunnen kijken en ook het voortgezet onderwijs weer hervat mag worden, is het tijd voor een gesprek. Thuis en op school. Over de impa… Lees verder

Meer beeldschermtijd - Bureau Jeugd & Media
Onderzoek

Flink meer beeldschermtijd dan normaal

Justine Pardoen, 31 maart 2020

Het is niet zo gek: iedereen heeft door de Corona-crisis meer beeldschermtijd. Jonge kinderen zitten nu gemiddeld 2,5 uur aan een beeldscherm gekluisterd. Ouders z… Lees verder

Media Ukkie Dagen 2020
Het jonge kind

Nieuw onderzoek over mediagebruik jonge kinderen (0-6 jaar)

Justine Pardoen, 27 maart 2020

In het kader van de Media Ukkie Dagen 2020 zijn er nieuwe onderzoeksgegevens over het mediagebruik van jonge kinderen (0-6 jaar) en hoe ouders daarmee omgaan. We b… Lees verder

Porno kijken pubers
Onderzoek

De invloed van porno kijken op pubers

Justine Pardoen, 26 februari 2020

Marleen KIaassen onderzocht de invloed van porno kijken op pubers. Volgens haar moeten we ons vooral zorgen maken over jongeren die vrouwen toch al als seksobject … Lees verder

Wilt u ook met ons samenwerken?

Vraag hier een offerte aan. Of laat ons hier weten dat u gebeld wilt worden en we bellen u binnen een werkdag terug.

Ik wil een ouderavond

Ik wil gebeld worden

Ik wil een offerte aanvragen

Bureau Jeugd & Media