
Achterstandsleerlingen raken digitaal achterop
Justine Pardoen, 3 november 2021
Monitors Digitale Geletterdheid primair en voortgezet onderwijs laten zien dat ongelijkheid toeneemt door gebrek aan (onderwijs in) digitale vaardigheden.… Lees verder
Justine Pardoen, 3 november 2021
Monitors Digitale Geletterdheid primair en voortgezet onderwijs laten zien dat ongelijkheid toeneemt door gebrek aan (onderwijs in) digitale vaardigheden.… Lees verder
Justine Pardoen, 1 oktober 2021
Online reclame voor fastfood en snoep gericht op kinderen, werkt als een tierelier. Kinderen krijgen er ongezonde trek van. En dikker worden ze ook nog steeds. De … Lees verder
Justine Pardoen, 27 september 2021
Uit het onderzoek van Ipsos blijkt dat hoewel 52% van de ouders zich goed tot zeer goed geïnformeerd voelt over online veiligheid en hierover regelmatig met het k… Lees verder
Justine Pardoen, 14 september 2021
Het Vlaamse programma De Wonderjaren heeft het still-face-experiment herhaald, met een variant erbij waarbij de ouder op een smartphone zit te kijken. Het is de mo… Lees verder
Justine Pardoen, 6 juli 2021
De laatste jaren is veel onderzoek gedaan naar de invloed van sociale media op welzijn. Daarbij wordt steeds uitgegaan van de gedachte dat er een verschil is tusse… Lees verder
Justine Pardoen, 31 juli 2020
Burgers moeten beter worden beschermd tegen het ongemerkt verzamelen en analyseren van zeer persoonlijke, biomedische gegevens op basis waarvan soms vergaande conc… Lees verder
Justine Pardoen, 1 juli 2020
De jeugdcultuur rond Japanse anime en manga is in ons land best groot, maar voor veel mensen onbekend. De geeks en otaku zijn buitenbeentjes, ze lopen meestal niet… Lees verder
Freek Zwanenberg, 25 juni 2020
Ook op vrijescholen is tijdens de coronacrisis uitgebreid geëxperimenteerd met onderwijs op afstand. Hoe is dat gegaan, wat is er geleerd? En wat betekent dit voo… Lees verder
Justine Pardoen, 8 juni 2020
Hoe gaan we de afgelopen periode evalueren als het gaat om digitale geletterdheid? Wat hebben we geleerd en wat betekent dat voor beslissingen over de toekomst? Me… Lees verder
Freek Zwanenberg, 19 mei 2020
Nu we weer voorzichtig vooruit kunnen kijken en ook het voortgezet onderwijs weer hervat mag worden, is het tijd voor een gesprek. Thuis en op school. Over de impa… Lees verder
Justine Pardoen, 31 maart 2020
Het is niet zo gek: iedereen heeft door de Corona-crisis meer beeldschermtijd. Jonge kinderen zitten nu gemiddeld 2,5 uur aan een beeldscherm gekluisterd. Ouders z… Lees verder
Justine Pardoen, 27 maart 2020
In het kader van de Media Ukkie Dagen 2020 zijn er nieuwe onderzoeksgegevens over het mediagebruik van jonge kinderen (0-6 jaar) en hoe ouders daarmee omgaan. We b… Lees verder