Adviesrapport Mediaopvoeding 0-12 jaar

Het Lectoraat Nieuwe Media in vorming en onderwijs van Driestar Hogeschool Gouda heeft een adviesrapport uitgebracht over mediaopvoeding. De focus ligt op kinderen van 0 t/m 11 jaar, “omdat op jonge leeftijd de basis wordt gelegd van het mediagedrag van het kind, die meegenomen wordt gedurende het hele leven.” De leeftijdsgrens van 11 jaar is […]

Published on: 20 juni 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment

Sire-filmpjes maken in gebarentaal

Vorige week was één van onze docenten – Pauline Maas – op de Kentalis School in Sint Michielsgestel. Dat is een school voor kinderen met taal- en/of spraakmoeilijkheden. De school organiseerde die dag een Mediadag die vol zat met lessen over sociale media, multitasken en  cyberpesten. Pauline vertelt over de gastles die zij gaf. Wij […]

Published on: 4 juni 2014
Posted by: Pauline Maas
Discussion: Leave a comment

Politie tipt hoe je selfies maakt

Een zelfportret (selfie) maken met een mobiele telefoon is leuk, maar je weet nooit wat er mee gebeurt. Daarvoor waarschuwt de politie op een nieuwe tipkaart, #supersmartselfie. “Het is niet altijd slim om allerlei foto’s van jezelf te verspreiden”, stelt de politie, “pas dus op met het soort foto’s dat je rondstuurt. Je weet immers […]

Published on: 26 mei 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment

Proces tegen groomer Frank R. begonnen

Vandaag is het proces tegen groomer Frank R. begonnen. Media besteden er uiteraard weer aandacht aan: er komen ook nogal wat details naar boven tijdens de zittingen. Er zijn zelfs vier dagen voor uitgetrokken. EenVandaag had een reportage op tv: woensdag 21 mei, zie hier. Wat een dappere moeder: “Ik vind het niet te bevatten. […]

Published on: 21 mei 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment

Media-multitasken: niet zonder problemen

Een nieuw CcaM-onderzoek laat zien dat tieners die veel media-multitasken, meer problemen hebben met aandacht, inhibitie van ongewenst gedrag en effectieve taakomschakeling. Media-multitasken is een groeiende vorm van mediagebruik, vooral onder tieners. Er is toenemende bezorgdheid over de relatie tussen media-multitasken en verschillende cognitieve en emotionele problemen. Deze studie laat zien dat adolescenten die veel media-multitasken, […]

Published on: 21 mei 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment

Gastlessen School voor de Toekomst (verslag)

“Kunnen jullie voor onze groepen 3 tot en met 8 workshops doen? Iets dat past bij ons project ‘School in de Toekomst’”. Met die vraag kwam de 3e van der Huchtschool uit Soest bij Bureau Jeugd & Media. De school bestond in 2014 100 jaar en had als onderdeel van de viering het project ‘School […]

Published on: 19 mei 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment

Conferentie Mediawijsheid Koning Willem I College

Op 8 mei waren we aanwezig op het Koning WIllem I College, waar Patrick Koning een prachtige conferentie over mediawijsheid had georganiseerd voor zijn collega’s. Zijn verslag vind je op zijn blog: www.lerenontrafeld.nl Justine Pardoen gaf een keynote en twee workshops. Maar er was nog veel meer te beleven. Tip: wil je op jouw ROC […]

Published on: 19 mei 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment

‘Oh jee, mijn cliënt gaat online!’

Sonja Heijkamp, medewerker van Bureau Jeugd & Media, werkt een deel van de week als coördinator begeleider bij Amerpoort, een instelling die mensen ondersteunt met een verstandelijke beperking, psychiatrische stoornissen of verslavingsproblematiek. “Hun digitale vaardigheden lopen erg uiteen”, vertelt Heijkamp in een interview op MiraMedia.nl. “Sommigen hebben niets met digitale apparaten en hebben bijvoorbeeld een […]

Published on: 6 mei 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment

Zelf een ouderavond verzorgen?

1. Bepaal het doel en het thema van de avond Een ouderavond wordt doorgaans opgehangen aan een algemeen thema, zoals ‘Kinderen en sociale media’. Met dat thema kun je alle kanten op. Dat lijkt handig, maar heeft het risico dat de informatie nergens concreet wordt. Vaak maken ouders of leerkrachten zich zorgen naar aanleiding van een […]

Published on: 5 mei 2014
Posted by: Justine Pardoen
Discussion: Leave a comment