Media-multitasken: niet zonder problemen

Een nieuw CcaM-onderzoek laat zien dat tieners die veel media-multitasken, meer problemen hebben met aandacht, inhibitie van ongewenst gedrag en effectieve taakomschakeling. Media-multitasken is een groeiende vorm van mediagebruik, vooral onder tieners. Er is toenemende bezorgdheid over de relatie tussen media-multitasken en verschillende cognitieve en emotionele problemen. Deze studie laat zien dat adolescenten die veel media-multitasken, […]

Gepubliceerd op: 21 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Gastlessen School voor de Toekomst (verslag)

“Kunnen jullie voor onze groepen 3 tot en met 8 workshops doen? Iets dat past bij ons project ‘School in de Toekomst’”. Met die vraag kwam de 3e van der Huchtschool uit Soest bij Bureau Jeugd & Media. De school bestond in 2014 100 jaar en had als onderdeel van de viering het project ‘School […]

Gepubliceerd op: 19 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Conferentie Mediawijsheid Koning Willem I College

Op 8 mei waren we aanwezig op het Koning WIllem I College, waar Patrick Koning een prachtige conferentie over mediawijsheid had georganiseerd voor zijn collega’s. Zijn verslag vind je op zijn blog: www.lerenontrafeld.nl Justine Pardoen gaf een keynote en twee workshops. Maar er was nog veel meer te beleven. Tip: wil je op jouw ROC […]

Gepubliceerd op: 19 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

‘Oh jee, mijn cliënt gaat online!’

Sonja Heijkamp, medewerker van Bureau Jeugd & Media, werkt een deel van de week als coördinator begeleider bij Amerpoort, een instelling die mensen ondersteunt met een verstandelijke beperking, psychiatrische stoornissen of verslavingsproblematiek. “Hun digitale vaardigheden lopen erg uiteen”, vertelt Heijkamp in een interview op MiraMedia.nl. “Sommigen hebben niets met digitale apparaten en hebben bijvoorbeeld een […]

Gepubliceerd op: 6 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Zelf een ouderavond verzorgen?

1. Bepaal het doel en het thema van de avond Een ouderavond wordt doorgaans opgehangen aan een algemeen thema, zoals ‘Kinderen en sociale media’. Met dat thema kun je alle kanten op. Dat lijkt handig, maar heeft het risico dat de informatie nergens concreet wordt. Vaak maken ouders of leerkrachten zich zorgen naar aanleiding van een […]

Gepubliceerd op: 5 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen