Introductie
Steeds meer docenten onderhouden online contact met leerlingen via sociale media als WhatsApp en Instagram. In het onderwijsveld bestaan hierover felle discussies tussen voor- en tegenstanders, maar wat zijn de ervaringen nu precies en wat vinden de leerlingen er eigenlijk zelf van? Het is niet meer ongewoon dat kinderen al in de bovenbouw van de basisschool contact met elkaar onderhouden via sociale media, maar het is nog wel ongewoon om je als volwassene in die wereld te mengen. Maar waarom eigenlijk? Als we onszelf een spiegel voorhouden en onze weerstand onderzoeken, komen we er vaak achter dat de hobbels die we zien omgezet kunnen worden in positieve acties.
Beknopt
Thema | Online contact tussen leerling en leerkracht |
Lengte | 1 tot 4 uur |
Aantal sessies | 1 |
Doelgroepen | Leerkrachten bovenbouw PO, leerkracht onderbouw VO, ict-coördinator, IB, directie |
Kosten | Vanaf €865, – excl. btw, reiskosten OV vol tarief tweede klas of kilometervergoeding van €0,28 |
Aanvangsniveau | De wil om open over online contact met leerlingen te discussiëren is een vereiste. Ervaring met persoonlijk gebruik van WhatsApp groepen of andere sociale media (Instagram, Snapchat, Facebook) is een pré |
Mogelijke sprekers | Martijn Schouwstra |
Meer informatie | Lees verder of vul vrijblijvend het aanvraagformulier in |
[alert]Wij leveren altijd maatwerk, de bovenstaande informatie geeft een eerste indicatie. In overleg is er veel mogelijk. [/alert]
Inhoud workshop
Tijdens de workshop wordt u meegenomen in het onderzoek van Martijn Schouwstra, die onderzocht hoe leerlingen en leerkrachten gezamenlijke deelname aan sociale media ervaren. Zijn verhaal wordt geïllustreerd aan de hand van levendige situaties uit de praktijk, zowel vanuit het perspectief van leerlingen als van leerkrachten. Na de theorie gaat u met behulp van verschillende werkvormen aan de slag met een gedachtenexperiment: “als u online contact met leerlingen zou hebben, hoe zou u dat dan het beste kunnen doen?” Voor zowel voor- als tegenstanders van online contact met leerlingen wordt dit als een erg waardevol onderdeel gezien, beide groepen kunnen immers veel van elkaar leren. De workshopbegeleider helpt de deelnemers om samen met de perspectieven van leerlingen tot veilige toepassingen van sociale media met de klas te komen. De gesprekken worden zodanig begeleid dat er voor iedereen een veilige sfeer ontstaat om over dit onderwerp te spreken en tot een prikkelende ervaring te komen.
Doelstellingen
- De deelnemer kan op communicatief en sociaal-emotioneel niveau toepassingen verzinnen om actief deel te nemen aan sociale mediaomgevingen van leerlingen.
- De deelnemer leert hoe hij/zij door deel te nemen aan sociale media een bijdrage kan leveren aan de mediaopvoeding, mediawijsheid en digitaal burgerschap van leerlingen.
- De deelnemer kan reflecteren op de eigen grenzen en doelstellingen met betrekking tot online contact met leerlingen.
- De deelnemer kan online gedrag van leerlingen beoordelen en adequaat reageren indien nodig.
- De deelnemer leert om te gaan met moeilijke situaties zoals: online ruzies tussen leerlingen, scheiding tussen werk en privé, leerlingen zonder sociale media, ouders en collega’s met vragen, etc.
Verstrekte materialen
Ter voorbereiding op de workshop ontvangt de organisatie uitnodigingsteksten van Bureau Jeugd & Media. In overleg met de locatie worden afspraken gemaakt over benodigdheden tijdens de workshop. Tijdens de workshop ontvangen deelnemers een hand-out van de powerpoint om aantekeningen te kunnen maken. Na afloop van de workshop ontvangen de deelnemers een evaluatie waaraan zij direct digitaal of op papier kunnen deelnemen. Ook ontvangen zij een white paper met de belangrijkste bevindingen op het gebied van dit thema. Eenmaal thuis ontvangen de deelnemers een digitale link naar de reflectietool, waarmee zij nog eens rustig individueel de informatie uit de workshop kunnen verwerken.
[call-to-action title=”Informatieaanvraag”]
[button url=”https://www.bureaujeugdenmedia.nl/contact/”]Contact[/button] [button url=”https://www.bureaujeugdenmedia.nl/ik-heb-interesse-in-het-aanbod-voor-professionals/” color=”dark”]Vraag vrijblijvend informatie aan[/button]
[/call-to-action]
Vraag vrijblijvend een offerte aan
Algemene voorwaarden
Wat anderen zeggen over deze workshop
Even kritisch bij mezelf te rade gaan wat ik ermee wel/niet wil doen. Wake up call.
Je hebt kennis van zaken en laat ieder in zijn/haar waarde. De boodschap: internet kan positief met of zonder leerlingen benut worden heb je goed onderbouwd. De rest is aan mij.
Boeiende insteek. Stof om over na te denken om met ouders & directie te bespreken.