loot boxes

Loot boxes – gokken voor kinderen

De grens tussen gamen en gokken begint te vervagen. Moet je je kinderen daar wel aan blootstellen? Tony van Rooij signaleert een nieuw probleem.

Stel: je huurt een film. Tegen het eind krijg je opeens de mededeling: “De afloop van deze film wordt pas ontsloten na een jaar lang films huren. Maar voor 3 euro kun je ook meedoen aan een digitaal fruitautomaat-spel. Je maakt dan kans op een klein stukje van de afloop van de film, of – als je geluk hebt – kun je de film helemaal afkijken.” Raar verhaal? Niet in de wereld van games; daar is dit de nieuwste ontwikkeling. Ook bij games voor kinderen van jonger dan 18 jaar.

Niet nieuw

Het is niet nieuw, dat je een spel koopt dat je al spelend kunt uitbreiden. Sinds 2000, met de opkomst van het internet en online gamen, knippen uitgevers een spel soms in stukjes. Het eerste deel van het spel wordt dan verkocht in de doos, of als download. Waarna je later, tegen betaling, een stuk spel kunt bijkopen: de zogenaamde downloadable content (DLC). In 2010 bestond zo’n 24% van de inkomsten uit de verkoop van games al uit DLC (1).

Steeds vaker geven kinderen onbedoeld veel geld uit aan digitale ‘smurfbessen’ of ‘farm cash’. In tegenstelling tot games die in een keer gekocht worden, bevatten dit soort games met micro-transacties de mogelijkheid om weinig, of juist heel veel geld uit te geven. Dit creëert nieuwe uitdagingen voor spelers (en ouders!) van kinderen onder de 18 jaar.

Wel nieuw

De meest recente ontwikkeling in het verdienmodel van games gaat nog een stap verder. Er worden geen virtuele spulletjes verkocht, of stukjes spel, maar de káns daarop. Daarmee wordt een kansspel-element aan de game toegevoegd. Bij dit loot box-mechanisme kunnen spelers op twee manieren een schatkist (loot box) verkrijgen:

  • via langdurig (soms onrealistisch langdurig) spelen van het spel;
  • of: via het uitgeven van een klein bedrag aan echt geld.

Het is vooraf onduidelijk wat de schatkist bevat, maar de schatkist wordt wel altijd met een hoop spektakel geopend, zodat de speler echt het idee heeft een cadeau te ontvangen.

Hoewel het technisch gezien geen gokken is, omdat er geen geld mee verdiend kan worden, is het wel degelijk zo dat er ‘waardevolle objecten’ (althans waardevol voor de speler) in de schatkist zitten. Uit onderzoek blijkt dat dit soort gesimuleerd gokken de drempel naar ‘echt’ gokken verlaagt.

Loot boxes verbieden?

Enkele Amerikaanse staten en de Belgen onderzoeken al of ze games met loot-boxes kunnen verbieden.

Lees het hele stuk op Ouders Online

 

Reactie(s)

  1. Jan (reply)

    19 februari 2019 at 13:14

    Voor een economie verslag heb ik dit onderwerp gekozen.
    hoofdvraag: Moeten microtransacties verboden worden en wat zijn de argumenten daarvoor?
    ► Ons eigen onderzoek: Hoeveel mensen geeft geld uit aan games en zijn ze daarvoor of tegen?
    ► Heeft het kopen van microtransacties een verslavend effect op kinderen? (gokverslaving)
    ► Wat zijn de argumenten voor een verbod op microtransacties?
    ► Wat zijn de argumenten tegen een verbod op microtransacties?
    ► Wat vinden landen van de wereld van microtransacties?

    Ziet dit er goed uit of heeft iemand tips, alvast bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gepubliceerd op: 7 december 2017
Gepubliceerd door: Gastblogger
Reacties: 1 reactie