YouTubers maken reclame

YouTubers maken reclame

Freek Zwanenberg gaf op 17 maart in een item van Campus TV (gemaakt voor en door Utrechtse studenten) uitleg over YouTubers. Kunnen kinderen en jonge tieners wel zien dat YouTubers tegenwoordig steeds vaker worden betaald voor de informatie die ze geven? Bureau Jeugd & Media vindt het een grijs gebied: de reclamecode lijkt hier nog niet echt te gelden. Opvoeders kunnen ook wat alerter zijn en in de mediaopvoeding aandacht besteden aan de sluikreclame via YouTubers. Wat vinden jullie?

Kijk hier het item terug (vanaf 16m44s):

Naschrift: Op 27 maart bracht NOS het bericht dat de Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen dat vloggers steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. Het ministerie van Volksgezondheid is van plan uitgebreid te monitoren hoeveel kinderen ernaar kijken.

Reactie(s) (3)

  1. Ilse (reply)

    20 maart 2016 at 14:06

    Je komt duidelijk over Freek!

  2. Ilse (reply)

    20 maart 2016 at 14:04

    Ik hoor ook toch wel veel kids die beseffen dat sommige you tubers geld krijgen voor hun diensten en dat wel erg interessant vinden…zelfs als een nieuwe toekomstige baan zien…you tuber worden want dan word je rijk.

    1. Maarten Wolzak (reply)

      7 april 2016 at 18:50

      Kids denken vanalles en realiseren zich nog weinig. Daarom lijkt mij wat jij schetst juist 1 van de gevaren van deze ontwikkeling, toch? Rijk worden door (te helpen met) ongezonde, nutteloze rommel te verkopen. Dat is een droombeeld dat ik niet graag zie groeien onder kinderen en jongvolwassenen…
      Of zie ik dat te kort door de bocht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gepubliceerd op: 19 maart 2016
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 3 reacties