7
januari
2020
YouTube en COPPA

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Ouders

YouTube past regels aan voor jonge YouTubers

YouTube heeft de regels aangepast om jonge YouTubers beter te beschermen, in reactie op zorgen van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC).

YouTube moet voldoen aan COPPA, die Children’s Online Privacy Protection Act. De uitleg vind je in dit officiële bericht.

Het komt erop neer dat alle creators die content uploaden erbij moeten vermelden of het wel of niet is ‘gemaakt voor kinderen’. Als een gebruiker een video bekijkt die als ‘gemaakt voor kinderen’ is aangemerkt, moet YouTube deze persoon behandelen als een kind, ongeacht de leeftijd van de gebruiker. Dat houdt in dat bij elke video waarvan is aangegeven dat hij is ‘gemaakt voor kinderen’, er standaard geen gepersonaliseerde advertenties meer bij worden weergegeven. Ook wordt de reactiemogelijkheid uitgeschakeld, net als andere functies als stories en live chat. Ook wordt van gebruikers die naar deze content kijken, minder gegevens verzameld.

YouTube content gemaakt voor kinderen

Uploaders (content creators) kunnen per video of voor een heel kanaal aangeven dat het om content gaat die is ‘gemaakt voor kinderen’.

YouTube maakt ook gebruik van machine learning (een automatisch systeem) om video’s te identificeren die duidelijk op een jong publiek gericht zijn. Ze kunnen daarmee instellingen van video’s of kanalen wijzigen in ‘gemaakt voor kinderen’. Het is overigens niet de bedoeling dat je wacht met het instellen van je video’s als wel of niet ‘gemaakt voor kinderen’ totdat het door YouTube automatisch gedaan wordt. Alle creators zijn gehouden aan COPPA, ook al wonen zij niet in de Verenigde Staten.

YouTubers zelf zijn er niet blij mee. “Ik maak me zorgen”, zegt Joost Bouhof van het kanaal Joostspeeltspellen (517.000 abonnees), in reactie tegen NOS. “Wij spreken jong en oud aan, voor gamen is het super vaag. Ik overweeg om met advocaten te praten om te kijken wat we kunnen doen.”

YouTube adviseert trouwens aan ouders ouders om kinderen onder de 13 jaar als zij zonder begeleiding YouTube kijken, gebruik te maken van YouTube Kids.

Gerelateerde berichten
Onderzoek

Waarom wetenschappers nog geen diagnose willen voor problematisch gamegedrag

Lees verder

verslaving sociale media
Onderzoek

Verslaafd sociale-mediagedrag leidt tot concentratieproblemen en slechtere cijfers

Lees verder

Influencers en sponsordeals - Bureau Jeugd en Media
Online jeugdcultuur

Tieners vinden openheid van influencers over inkomsten niet nodig

Lees verder

Bureau Jeugd & Media