Foto: Bureau Jeugd & Media, Justine Pardoen

Over het verschil tussen typen en schrijven met de hand

Alle onderzoeken  wijzen in dezelfde richting, namelijk dat je beter kunt schrijven dan typen als leren het doel is. Of zoals Mueller en Oppenheimer stellen: ‘…laptopgebruik in de klas moet gezien worden met gezonde wantrouwen (‘healthy dose of caution’); ondanks hun groeiende populariteit doen laptops in de klas misschien meer kwaad dan goed.’ Dus wij zetten een grote, dikke en met de hand geschreven streep door de iPad-scholen, zegt hoogleraar Paul Kirschner.

Lees hier verder hoe Kirschner deze stelling motiveert. De reacties onder het artikel zijn ook interessant!

Eerder verscheen er in de serie 4W van Kennisnet ook een artikel over dat zeer de moeite waard is, van de hand van Jolien Francken. Lees dat hier.

Wij verwachten dat er in de komende jaren meer onderzoek zal volgen: de discussie over de rol van tablets bij het aanvankelijk lezen en schrijven van kleuters en schoolkinderen is, naast de rol van schrijven met de hand versus typen bij het maken van aantekeningen, nog lang niet uitgewoed. Het begint pas!

Reactie(s) (1)

  1. Lieke (reply)

    7 september 2015 at 21:51

    Het is niet wetenschappelijk bewezen, maar binnen ons testteam wel vastgesteld dat spelling en grammatica verbeterde bij cursisten door gedurende het leren typen, spellingoefeningen van de basisschool en zogenaamde weetwoorden te typen. Dus als je dan toch moet leren typen, doe dat dan in ieder geval met een typecursus waarbij spelling en grammatica verbeterd wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gepubliceerd op: 9 juni 2015
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 1 reactie