31
maart
2017
Media Ukkie Dagen 2017 Onderzoek naar mediagebruik ukkies (0-6 jaar)

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Het jonge kind

Media Ukkie Dagen 2017 van start

De Media Ukkie Dagen 2017 zijn van start (31 maart tot en met 7 april 2017). Net als vorige jaren is er weer nieuw onderzoek.

Kinderen in de leeftijd van nul tot en met zes jaar kijken ruim twee uur per dag naar een scherm. Een derde van de ouders weet niet wat hun kinderen dan zien. Vooral YouTube-filmpjes kijken peuters en kleuters zonder ouderlijk toezicht. Dit blijkt uit het nieuwe onderzoek Iene Miene Media 2017 (pdf). 

Tablet verdringt langzaam de televisie

De tv is het populairste scherm voor kinderen onder de zes (82%), op de voet gevolgd door de tablet (64%). Ook de smartphone wordt veel gebruikt. 37% van de peuters en kleuters heeft thuis geregeld een smartphone in handen om filmpjes te bekijken of een spelletje te spelen. In slaapkamers van jonge kinderen zijn weinig schermen te vinden. Nog steeds heeft een deel van de kinderen onder de zes al een televisie op hun kamer staan, maar het percentage daalde ten opzichte van vorige jaren. Maar de tablet neemt die plaats in: een kwart van de ukkies heeft een eigen kindercomputer of tablet op de slaapkamer. In gezinnen met laagopgeleide ouders staat vaker nog wel een tv op de kamer van het jonge kind.

Filters niet populair

Teederde van de ouders heeft moeite met het instellen van filters en parental controls of is daar onbekend mee is. Dat is jammer, want jonge kinderen worden steeds jonger geconfronteerd met porno, ook via YouTube. En eigenlijk is het vrij simpel om YouTube zo in stellen dat ze geen 18+ materiaal zien of geweld. Ook op de tablet zelf kan van alles worden ingesteld.

Mediatijd rond het eten

Verreweg het meeste mediagebruik vindt plaats rond het avondeten. Vooral erna (57%) maar ook wel ervoor (39%). Bijna 1 op de 5 ouders (17%) laat hun kinderen ook vlak voor bedtijd nog media gebruiken.

“Mijn kinderen gebruiken media zelfs om te onderhandelen: ik eet mijn bordje leeg als ik dat filmpje nog een keer mag bekijken.”

Vaders doen minder samen met media

Met wie worden media gebruikt? Voor de top 3 van media-activiteiten geldt:

  1. Boekjes worden meestal gelezen met de moeder (56%). Vaders doen dit een stuk minder (16%)
  2. Filmpjes worden vaak zonder begeleiding bekeken (30%). Daarna volgen de moeder (24%) en de vader (15%)
  3. Educatieve spelletjes worden vooral met moeder (26%) of alleen (22%) gespeeld, en veel minder met vader (9%)

Een derde (30%) van de kinderen tussen 0 en 6 kijkt meestal alleen naar filmpjes op YouTube. Als de tablet zo ingesteld is dat ze alleen bekende filmpjes kunnen kijken, is er niets aan de hand. Een tip: installeer MyBee voor de tablet, dan kunnen ze ook echt in een veilige omgeving op zoek naar nieuwe filmpjes. Zie www.mybee.nl

Media Ukkie Dagen 2017 Onderzoek Iene Miene Media

 Ukkies worden door hun ouders overschat

Sommige ouders overschatten de mate waarin kinderen begrijpen wat er op een scherm te zien is. Bijna een derde van de ouders (29%) zegt dat hun kinderen snappen dat filmpjes op tv en nternet niet altijd echt zijn. Dat lijkt een overschatting van de mogelijkheden. Volgens de literatuur hebben kleuters (4 – 6 jaar) moeite om de onechtheid van filmpjes te herkennen; in hun beleving is alles realistisch en voorstelbaar. Voor baby’s, dreumesen en peuters (0 – 4 jaar) geldt dit natuurlijk nog sterker.

 “Op YouTube komen wel eens filmpjes voorbij met mensen die asociaal gedrag vertonen. Ik leg dan uit dat dit niet normaal is en klik het weg.”

Opvoedgedoe

De meeste ouders merken dat het scherm een grote aantrekkingskracht op hun kind heeft (57%). Een derde van de ouders (36%) vindt opvoeden bij mediagebruik wel eens lastig, en een kwart (26%) maakt zich wel eens zorgen over het mediagebruik van hun kind. De top 5 van pijnpunten in de mediaopvoeding is als volgt.

  1. te lang bezig zijn met media
  2. ongeschikte inhoud tegenkomen
  3. verveling bij geen mediagebruik
  4. eindeloos zeuren om media
  5. via media in contact komen met kwaadwillenden

“Mijn kind raakt heftig gefrustreerd als ik vind dat ze lang genoeg naar YouTube-filmpjes heeft gekeken. Ik leg haar uit dat we niet zo lang naar filmpjes gaan kijken, laat haar even huilen en bied en alternatief aan.”

Ouders praten weining over media in het gezin

Veel ouders praten nog niet zo veel over mediagebruik in het gezin met andere ouders. Bijna de helft van de ouders (42%) heeft dat zelfs nog nooit gedaan. Bij ouders met kinderen van 0 t/m 2 jaar is dit zelfs meer dan de helft (52 %). En dat is jammer, want is het fijn om met andere ouders ervaringen te delen. Niet alleen over problemen (hoe los jij dat op?) maar ook om tips voor leuke mediaproducten uit te wisselen.

Anoniem contact en andere tips

  • Wie van andere ouders wel eens wil weten hoe zij het thuis doen, kan terecht op het Forum van Ouders Online. Zie de rubriek: Alles Digitaal bijvoorbeeld.
  • Voor vragen aan deskundigen is Mediaopvoeding.nl beschikbaar. En algemene informatie over mediaopvoeding is te vinden via www.opvoeden.nl
  • Zie ook: Nieuw: de MediaDiamant, houvast voor ouders in de mediaopvoeding
  •  Meer over de Media Ukkie Dagen, zie de website.
  •  Bezoek ook de gloednieuwe site KindMedia.nl eens. Gemaakt voor de kinderopvang, maar ook interessant voor ouders (met tips voor goede mediaproducten).
Gerelateerde berichten
vrouwonvriendelijk gedrag in games - Bureau Jeugd en Media
Ouders

Vrouwonvriendelijk gedrag in games – tips voor ouders

Lees verder

shiften Zweinstein Bureau Jeugd en Media
Online jeugdcultuur

Tieners leren door TikTok hoe ze naar Zweinstein kunnen zweven

Lees verder

influencers - Bureau Jeugd en Media
Online jeugdcultuur

Influencers zijn steeds meer nepper dan nep

Lees verder

Bureau Jeugd & Media