21
mei
2014

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Onderzoek

Media-multitasken: niet zonder problemen

Afbeelding Focus 430x430

Een nieuw CcaM-onderzoek laat zien dat tieners die veel media-multitasken, meer problemen hebben met aandacht, inhibitie van ongewenst gedrag en effectieve taakomschakeling.

Media-multitasken is een groeiende vorm van mediagebruik, vooral onder tieners. Er is toenemende bezorgdheid over de relatie tussen media-multitasken en verschillende cognitieve en emotionele problemen. Deze studie laat zien dat adolescenten die veel media-multitasken, vaak meer problemen hebben met executieve functies, zoals aandacht, inhibitie van ongewenst gedrag en effectieve taakomschakeling. Dit kan leiden tot problemen met schoolprestaties en sociale vaardigheden.

Het onderzoek is uitgevoerd door CcaM-onderzoeker Susanne Baumgartner, samen met onderzoekers van de Vrije Universiteit in Amsterdam: Wouter Weeda, Lisa van der Heijden, en Mariette Huizinga.

Klik hier voor het artikel The Relationship between Media Multitasking and Executive Function in Early Adolescents gepubliceerd in The Journal of Early Adolescence.

Overigens komt er ook steeds meer onderzoek waar een verband gelegd wordt tussen mediamultitasken en studieresulaten. Dit onderzoek van Larry Rosen (2013) bijv. laat zien dat cijfers lager zijn als ze zich laten afleiden door sociale media tijdens het maken van huiswerk.

Tip: het boek Focus! van Justine Pardoen helpt ouders hierover het gesprek aan te gaan. Wat brengt het jou om je huiswerk te doen terwijl je aan het media-multitasken bent? Hoe kun je leerlingen verleiden om hun werk te doen zonder de afleiding van sociale media?

Gerelateerde berichten
Is YouTuben kinderarbeid? Bureau Jeugd & Media
Online jeugdcultuur

Vloggers en Youtubers (10) — Is Youtuben kinderarbeid?

Lees verder

TikTok-coins en gifts - Bureau Jeugd en Media
Ouders

TikTok-coins, gifts en battles: leuk spel of gevaarlijk verslavend?

Lees verder

Online jeugdcultuur

Meest gezochte YouTubers

Lees verder

Bureau Jeugd & Media