Via Mediaopvoeding.nl kregen we een vraag van een moeder met een dochter van 12 jaar, die honderden accounts op TikTok had aangemaakt, en deze accounts niet meer kon verwijderen. Wat was daar aan de hand? En hoe kun je het oplossen?
De meeste problemen met TikTok zijn bekend. Zoals: geen deugdelijke leeftijdscontrole (waardoor je ook kunt meedoen als je jonger bent dan TikToks eigen minimumleeftijd van 13), geen deugdelijke controle op ouderlijke toestemmening (bij kinderen onder de 16, zoals de AVG vereist), een honeypot voor pedo’s (vanwege de oververtegenwoordiging van jonge meisjes op TikTok), verkeerde standaardinstellingen voor het delen van video’s (in eerste instantie staat alles open voor de hele wereld), gebrekkige moderatie, het voorschotelen van een vertekend wereldbeeld (alsof er alleen maar vrolijkheid en geen narigheid bestaat), enzovoorts. Maar er blijkt nog meer aan de hand. TikTok is nóg problematischer dan we al wisten.
Lekker veel likes
Het eerste wat wij ons afvroegen, was: why?! Waarom maakt een kind in hemelsnaam honderden accounts op TikTok aan? Antwoord: misschien omdat het cool is, om honderden accounts te hebben. Of omdat je dan lekker veel content kunt plaatsen. Maar vooral ook omdat je dan veel likes aan jezelf kunt toekennen. (Hoewel er op dat laatste wel – minimaal – gecontroleerd wordt, waardoor je af en toe wel eens een account kunt kwijtraken door toedoen van een alerte moderator of een gealarmeerd algoritme.)
Maar hoe dan ook: deskundigen in de media-industrie gaan ervan uit dat kinderen en jongeren gemiddeld zo’n 10 TikTok-accounts hebben.
Accounts verwijderen
Vervolgens is dan de vraag hoe je al die accounts weer kunt verwijderen, als je er – om wat voor reden dan ook – vanaf wilt.
Om een account te kunnen verwijderen, moet erop kunnen inloggen. Pas dan kun je het account (van binnenuit, dus vanuit het account zelf) verwijderen. Maar dat is vaak problematisch. Met name omdat TikTok je e-mail adres gebruikt als sleutel voor het account. Bijvoorbeeld om het wachtwoord naartoe te sturen, als je dat vergeten was. En daar gaat het mis.
Even terzijde: in plaats van een e-mail adres kun je ook een telefoonnummer, Google-account, of Facebook-account als sleutel opgeven, maar in de praktijk gebeurt dat weinig. En het principe blijft hetzelfde. Vanaf nu zullen we het dus alleen maar over e-mail adressen hebben.
De kern van het probleem
Omdat het e-mail adres als sleutel wordt gebruikt, moet je bij elk nieuwe TikTok-account een ander – uniek – e-mail adres opgeven. En wat blijkt: wanneer kinderen of jongeren extra TikTok-accounts aanmaken, verzinnen ze gewoon nieuwe – niet bestaande – e-mail adressen. En met een niet bestaand e-mail adres kun je geen vergeten wachtwoord meer herstellen, noch een verwijdering bevestigen (wat soms nodig is).
De kern van het probleem is dus dat je bij het aanmaken van een nieuw TikTok-account een niet bestaand e-mail adres kunt opgeven. Weliswaar wordt er een bevestigingsmail naar dat adres gestuurd, met het verzoek om je account te activeren, maar dat werkt niet goed. We testten het uit (door te klikken op de bevestigingsknop in de e-mail), en kregen een foutmelding. Waarna mijn nieuwe TikTok-account alsnog functioneerde. Bij ‘Mijn account beheren’, afdeling ‘E-mailadres’, staat nu (in rood): ‘E-mailadres verifiëren’, maar geen haan die ernaar kraait als je daar niets mee doet.
Bureau Jeugd & Media heeft goede contacten her en der, ook in de politiek en bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), en zal daarom proberen om het alsnog voor elkaar te krijgen dat TikTok zijn aanmeldingsbeleid zal verbeteren. Door verbetering van de wet- en regelgeving.
Praktische adviezen
Hoe ging het nu verder met ons antwoord op die vraag via Mediaopvoeding.nl? Oftewel: wat doe je nu in de praktijk, als je je accounts niet kunt verwijderen? Van TikTok hoef je geen ondersteuning voor je probleem te verwachten. Ze hebben geen fatsoenlijke contactmogelijkheden (telefonisch of per e-mail), en omdat het een Chinees bedrijf is – officieel gevestigd op de Kaaiman-eilanden – is het sowieso heel lastig om ze te bereiken.
In dat geval zijn er twee situaties:
- Staat er weinig schokkends op de TikTok-pagina’s die niet verwijderd kunnen worden, dan zul je je er gewoon maar bij moeten neerleggen. Bespreek met je kind, dat er niets aan te doen valt, en spreek af dat je er als ouders bij wilt zijn wanneer je kind weer een nieuw account aanmaakt. (Noteer dan zelf de inloggegevens, accepteer geen fake e-mail adressen, enzovoorts.)
- Staan er wél vervelende of compromitterende dingen op de TikTok-pagina’s die niet verwijderd kunnen worden, dan kun je de hulp inroepen van een bureau voor online reputatie-management. Bijvoorbeeld: Mediamaze in Amsterdam. Dat kost een paar honderd euro. Ook zou je een gespecialiseerd advocatenbureau in de arm kunnen nemen om TikTok met juridische middelen te dwingen bepaalde accounts of pagina’s te verwijderen. Advocaten zijn duurder dan zo’n bureau als Mediamaze, maar onvermijdelijk als er rechtszaken gevoerd moeten worden.
Kortom, ook hier geldt ‘beter voorkomen dan genezen’. Praat met kinderen over het aanmaken van accounts en het maken van meer accounts op TikTok of waar dan ook. Zorg dat ze geen fake-e-mailadressen gebruiken, zodat ze de accounts altijd weer kunnen verwijderen. En kijk, zeker als ze nog geen 13 zijn, mee op hun accounts. Dat hoeft niet elke dag, maar wel met regelmaat. En praat ook vaak over wat ze online meemaken. Zodat het voor kinderen, óók als ze puber zijn (op de middelbare school) vanzelfsprekend wordt dat ze bij problemen jou als eerste vertrouwenspersoon zien.
Pingback: TikTok en privacy: dit is waarom TikTok zo onveilig blijkt
Carmen
3 november 2021 at 17:00
Ik heb een TikTok account met een 2-stapsvertificatie code. Maar ik ben dat code vergeten en kan nu niet meer inloggen met mijn telefoonnummer en een code die ik opgestuurd krijg. Ik moet dus echt dat code hebben om in te loggen.
Weet iemand misschien een oplossing hiervoor?
Lore van oostende
4 september 2021 at 18:34
Ik heb een haat account aangemaakt van een meisje en heb niet mijn eigen email gebruikt dus ik kan het niet gebruiken wie kan mij zo snel mogelijk uitkeg geven voor een mogelijke oplossing?
Justine Pardoen
14 september 2021 at 02:09
Oei, dat is heel vervelend. We denken dat je het beste de site waar je dat gedaan hebt, een bericht kunt sturen en vertellen dat je spijt hebt. En vragen of ze het willen verwijderen. Daarnaast is het misschien een goed idee om het meisje zelf ook te vertellen dat je spijt hebt en dat je bezig bent om het te laten verwijderen.
Charii
30 december 2020 at 18:10
Hallo ,
Ik Heet Charii en Ben 14 jaar oud.
Toen ik 9 jaar was maakte ik veel video’s op een app
Musically (Die heet nu Tiktok) . Ik heb heel veel accounts gemaakt erop gemaakt en nu probeer ik het ze te verwijderen maar het lukte niet en heb zelfs geprobeerd om het te rapporteren. Hopelijk krijg ik hulp van u, want mensen beginnen steeds grappen erover te maken.
Justine Pardoen
25 november 2020 at 21:45
Nee, dat mag niet. Tenzij het vooraf is afgesproken.
Sheyma
1 november 2020 at 09:34
Hallo,
Ik heb een TikTok account alleen kan ik er niet meer op ik ben mijn wachtwoord vergeten en ik kan er op geen elk manier opkomen ik heb van alles al geprobeerd en weet ook nu niet meer wat ik moet doen hoe iik het het beste kan verwijderen omdat er veel video’s opstaan!
Isabelle
14 september 2020 at 20:32
Ik heb nog een musicals account toen ik heel jong was en mijn school heeft dat gevonden en ze pesten mij elke dag ermee en ik weet niet meer wat ik moet doen want ik kom er gewoon niet in het is hopenloos