19
mei
2014

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Scholen

Gastlessen School voor de Toekomst (verslag)

“Kunnen jullie voor onze groepen 3 tot en met 8 workshops doen? Iets dat past bij ons project ‘School in de Toekomst’”. Met die vraag kwam de 3e van der Huchtschool uit Soest bij Bureau Jeugd & Media.

De school bestond in 2014 100 jaar en had als onderdeel van de viering het project ‘School in de Toekomst’ opgezet. Als afsluiting van die week vroeg de school Bureau Jeugd & Media workshops te doen met circa 160 leerlingen van de groepen 3 tot en met 8.

In overleg met de school werd gekozen om, in de geest van Codekinderen.nl, leerlingen kennis te laten maken met programmeren. Alles moest op één lesdag, dus er werden vier sessies gepland met per sessie 30 tot 50 leerlingen.

Meester René, die de afsluitende activiteit organiseerde:

“We vonden CodeKinderen prima passen. Terwijl de kinderen plezier hebben, moeten ze logisch nadenken, creatief zijn, wordt hun probleem analyserend en oplossend vermogen aangeproken en ze krijgen een idee van de wereld achter de spellen en apps die de meesten dagelijks gebruiken.”

’Codekinderen‘ is een lespakket van Kennisnet om te kennis te maken met programmeren. De school vroeg of ook de op Android gebaseerde tablets in te zetten waren.

Meester René:

“Het was nog een heel werk om alles voor te bereiden. Er moest getest worden of alle apps en websites goed werkten op de PC’s, laptops en tablets die we wilden inzetten. En om zulke grote groepen tegelijkertijd te laten werken was alle apparatuur nodig die we hadden. Gelukkig hoefde er weinig software geinstalleerd te worden. De vraag was of de WiFi zulke grote groepen zou ondersteunen en of de accu’s van de laptops en tablets het lang genoeg zouden uithouden.”

Enkele CodeKinderen-lessen werken alleen op Apple-apparatuur. Bureau Jeugd & Media zocht daarom activiteiten uit die op alle apparatuur kon werken, waaronder twee Android tablets.

Op de dag zelf hadden alle laptops en tablets die de school rijk is, in de speelzaal een plekje gekregen en ook alle pc’s op de gang bij groep 8 werden ingezet. Samen met een aantal zeer vaardige hulpouders werd er vol enthousiasme geprogrammeerd.

  • De leerlingen uit de groepen 7 en 8 programmeerden hun eigen ‘Flappy Bird’ of lieten ‘Angry Bird’ door een doolhof lopen.
  • De groepen 5 en 6 programmeerden ‘lightbot’. Sommige kinderen kwamen al heel ver in het programma. Hoe hoger het level, hoe moeilijker de programmeercode werd.

Meester René:

“Maar toen groep 5 en 6 hoorden dat groep 7 en 8 Flappy Bird had geprogrammeerd, wilden sommige kinderen dat ook/nog liever doen”.

  • De kinderen uit de groepen 3 en 4  kregen een workshop waarin ze hun eigen animatiefilmpje konden programmeren. Dit deden ze met het programma ‘Pivot’. De prachtigste filmpjes werden gemaakt met ‘sticky’ mannen die elkaar bevochten of filmpjes met cowboys, paarden en olifanten in de hoofdrol.

Juf Jacqueline, ICT-er van de scholengroep, schrijft op het schoolblog:

“Het was een TOP afsluiting van ons project!”

Alle leerlingen ontvingen na afloop de oorkonde  ‘Ik ben klaar voor de Toekomst’.

Raoul Teeuwen, die de workshop verzorgde:

“Het was opvallend hoe snel de kinderen de opdrachten afwerkten. Elke keer is het leuk om het plezier te zien waarmee ze bezig zijn. Flappy Bird was deze keer favoriet. Aan het eind van de dag kwamen diverse kinderen nog langs om te vragen naar welke websites ze konden surfen om thuis verder te programmeren”.

Meester René:

“Veel kinderen zijn die dag en het weekend erna thuis ook nog druk bezig geweest. Ze gaven aan dit graag vaker te willen doen. De hulpouders waren ook enthousiast; zij vonden het iets dat best jaarlijks zou mogen gebeuren.”

De school zelf schreef ook een verslag.

Tip: Ook zulke leuke lessen op school? Kijk hier, en vraag ons naar de mogelijkheden.

Gerelateerde berichten
Ouders

“Mama, wat deed je me aan?” – over gezinsvloggers

Lees verder

Hulp vragen - Bureau Jeugd en Media
Online jeugdcultuur

Mediawijsheid is belangrijk voor wie zich niet goed voelt

Lees verder

Scholen

Vrijeschoolse mediaopvoeding, een interessante paradox

Lees verder

Bureau Jeugd & Media