15
november
2018
#follow me vpro

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Ouders

#followme (kijktip)

Het is Week van de Mediawijsheid van 16 tot en met 23 november 2018. Een kijktip voor IGTV en NPO3 tv.

#followme is een crossmediaal onderzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan: soms creatief en vernieuwend maar soms ook heel schimmig. Je volgt het maakproces ophet account @followme.doc. Daar probeert Nicolaas Veul alle tips en trucs om aan populariteit te winnen, toont hij interviews en reflecteert hij op zijn bevindingen.

Nicolaas Veul duikt in de wereld van Instagram: wat is er nog echt op het populaire sociale medium? Meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers weten hoe het “werkt”: hoe meer likes en followers, hoe meer status. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. Maar ten koste van wat? Veul onderzoekt in de documentaire #followme de wereld van boostboysbots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. #followme geeft een kijkje in de wereld achter Instagram die je voorgoed anders naar het medium laat kijken.

21 november om 16.00 uur op IGTV

22 november om 20.55 uur op NPO 3

In #followme vraagt Nicolaas Veul zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in deze nieuwe industrie. Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Hij praat met verschillende influencers en met het Amsterdamse Agency for Digital Influencer Marketing: IMA. Als geen ander weten zij hoe de Instagram industrie in elkaar steekt.

Daarnaast reist hij naar Rusland waar aan huis gebonden jonge moeders comments schrijven op bestelling. Vervolgens gaat hij naar Amerika waar social media software ontwikkelaar Dovetale een instrument ontwikkelde om nepvolgers en bots te herkennen. Travel influencer Sara Melotti doet in Milaan verslag van haar — naar eigen zeggen — “gewelddadige” relatie met het medium. En een groothandelaar in nepvolgers doet anoniem een boekje open over fraude op Instagram.

Er lijken geen regels te gelden in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.

Aftertalk

Op 28 november wordt in Pakhuis de Zwijger een #followme aftertalk georganiseerd. Kijk voor meer informatie op https://dezwijger.nl/programma/followme-aftertalk.

Voor meer info over de docu, zie hier

Meer over de Week van de Mediawijsheid hier.

Gerelateerde berichten
cyberdelict - Safer Internet Day 2018
Onderzoek

1 op de 6 jongeren doet iets cyber-crimineels

Lees verder

Still-face-experiment met mobiel - Bureau Jeugd en Media
Het jonge kind

Het still-face-experiment herhaald met mobiele telefoon

Lees verder

Bureau Jeugd & Media