Vrijeschoolse mediaopvoeding, een interessante paradox

Op de vrijeschool wordt in het basisonderwijs geen ICT ingezet, in tegenstelling tot de enorme opmars van ICT in veel andere scholen. Een verfrissende tegenbeweging, maar ook een uitdaging voor vrijeschoolouders die hun kind wél vast kennis willen laten maken met media. Freek Zwanenberg, zelf oud vrijeschoolleerling, is gefascineerd en gaat op onderzoek uit.

Gepubliceerd op: 28 juli 2014
Gepubliceerd door: Freek Zwanenberg
Reacties: 1 reactie

App checkt je smartphone-verslaving

Wel eens geteld hoevaak je op een dag naar je smartphone grijpt? Onderzoekje in de VS: 150 keer. Nu kun je dat ook bij jezelf testen, met de app Moment, bedoeld om je meer ‘In het moment’ te laten zijn: http://inthemoment.io/ Zo werkt het: je installeert de app op je iPhone, en laat de app […]

Gepubliceerd op: 25 juli 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Hoever mag kindermarketing gaan in apps? (oproep)

Oproep van De Correspondent: welk kinderen willen met een journalist praten, en over welke apps willen ouders meer onderzoek? Smartphones en privacy zijn geen gelukkige combinatie. Een recent, kleinschalig onderzoek van Mijn Kind Online bevestigt dat weer eens. MKO testte tien populaire kinderapps en ontdekte dat slechts vier iets zeggen over de manier waarop ze […]

Gepubliceerd op: 23 juli 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Zelfbeeld tieners beïnvloed door sociale media

Deze week promoveert Dian de Vries aan de UvA bij Jochen Peter en Patti Valkenburg op de invloed van sociale media op ons lichaamsbeeld. Een samenvatting van haar onderzoek. We weten al langer dat iemands zelfbeeld belangrijke consequenties heeft voor zijn welzijn en gezondheid. Jongeren de erg veel belang hechten aan het eigen uiterlijk en […]

Gepubliceerd op: 21 juni 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen
Reacties: 2 reacties

Adviesrapport Mediaopvoeding 0-12 jaar

Het Lectoraat Nieuwe Media in vorming en onderwijs van Driestar Hogeschool Gouda heeft een adviesrapport uitgebracht over mediaopvoeding. De focus ligt op kinderen van 0 t/m 11 jaar, “omdat op jonge leeftijd de basis wordt gelegd van het mediagedrag van het kind, die meegenomen wordt gedurende het hele leven.” De leeftijdsgrens van 11 jaar is […]

Gepubliceerd op: 20 juni 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Sire-filmpjes maken in gebarentaal

Vorige week was één van onze docenten – Pauline Maas – op de Kentalis School in Sint Michielsgestel. Dat is een school voor kinderen met taal- en/of spraakmoeilijkheden. De school organiseerde die dag een Mediadag die vol zat met lessen over sociale media, multitasken en  cyberpesten. Pauline vertelt over de gastles die zij gaf. Wij […]

Gepubliceerd op: 4 juni 2014
Gepubliceerd door: Pauline Maas

Politie tipt hoe je selfies maakt

Een zelfportret (selfie) maken met een mobiele telefoon is leuk, maar je weet nooit wat er mee gebeurt. Daarvoor waarschuwt de politie op een nieuwe tipkaart, #supersmartselfie. “Het is niet altijd slim om allerlei foto’s van jezelf te verspreiden”, stelt de politie, “pas dus op met het soort foto’s dat je rondstuurt. Je weet immers […]

Gepubliceerd op: 26 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Proces tegen groomer Frank R. begonnen

Vandaag is het proces tegen groomer Frank R. begonnen. Media besteden er uiteraard weer aandacht aan: er komen ook nogal wat details naar boven tijdens de zittingen. Er zijn zelfs vier dagen voor uitgetrokken. EenVandaag had een reportage op tv: woensdag 21 mei, zie hier. Wat een dappere moeder: “Ik vind het niet te bevatten. […]

Gepubliceerd op: 21 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Media-multitasken: niet zonder problemen

Een nieuw CcaM-onderzoek laat zien dat tieners die veel media-multitasken, meer problemen hebben met aandacht, inhibitie van ongewenst gedrag en effectieve taakomschakeling. Media-multitasken is een groeiende vorm van mediagebruik, vooral onder tieners. Er is toenemende bezorgdheid over de relatie tussen media-multitasken en verschillende cognitieve en emotionele problemen. Deze studie laat zien dat adolescenten die veel media-multitasken, […]

Gepubliceerd op: 21 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen

Gastlessen School voor de Toekomst (verslag)

“Kunnen jullie voor onze groepen 3 tot en met 8 workshops doen? Iets dat past bij ons project ‘School in de Toekomst’”. Met die vraag kwam de 3e van der Huchtschool uit Soest bij Bureau Jeugd & Media. De school bestond in 2014 100 jaar en had als onderdeel van de viering het project ‘School […]

Gepubliceerd op: 19 mei 2014
Gepubliceerd door: Justine Pardoen