5
augustus
2015

Gepubliceerd door Justine Pardoen in Onderzoek

Relatie multitasken en schoolresultaten

Sinds ik mijn boek Focus! publiceerde, over ‘sociale media als de grote afleider’, is er alweer meer onderzoek gedaan naar het verband tussen media-multitasken (je laten afleiden van je werk door Facebook en WhatsApp bijvoorbeeld) en schoolcijfers. Het meeste onderzoek gebeurt wel onder jongeren die al studeren, maar er is voorlopig nog weinig aanleiding om te denken dat jongere tieners over meer zelfbeheersing zouden beschikken dan jong-volwassenen: meestal weten we wel dat juist het omgekeerde het geval is.

Waar ik in Focus! ervan uitging dat de afleiding die sociale media geven bij het maken van huiswerk wel enige gevolgen hadden voor de kwaliteit van het werk (je doet er langer over, je maakt meer fouten en het is inspannender waardoor je sneller moe wordt), en dus voor je schoolresultaten, zonder dat er nog veel onderzoek was over dit verband, kan ik nu constateren dat er al zoveel onderzoek is, dat het suf is om te twijfelen aan zo’n verband. Maar de relatie is niet simpel.

Omdat ik bezig ben een mentorles voor te bereiden die eind augustus gegeven gaat worden aan de eerste twee leerjaren van een middelbare school die hiermee het jaar opent, heb ik die ingewikkelde relatie in beeld gebracht in een Brain (dat is een mooie weergave waarbij je op elk onderdeel kunt klikken). Hij is nog niet af: voor de mentorles komen er nog notities bij, maar ik vond het te leuk om hier niet al even te posten.

Moraal van het verhaal: als je niet goed slaapt, heeft dat invloed op je humeur, waardoor je zin om huiswerk te maken er niet beter op wordt. Dat heeft weer gevolgen voor de manier waarop je werkt: je hebt meer neiging om je te laten afleiden, je gaat lekker wat op Fb zitten tussendoor, je doet dingen die niets met je werk te maken hebben. Daardoor word je weer moeier, wat weer invloed heeft op je humeur, waardoor je weer meer gaat multitasken, waardoor je weer moeier wordt, en je werk er niet beter op wordt.

Er zijn nog meer relaties gevonden. Zo lijkt het erop dat leerlingen die meer digitale vaardigheden hebben, minder geneigd zijn om zich te laten afleiden: meer functioneel gebruik maken van alle mogelijkheden. Weten wát je doet, helpt bij het focussen, blijkbaar.

Dus?

Nou ja, het is in ieder geval goed om te weten. Ik zou beginnen met kinderen te vertellen hoe belangrijk goed slapen eigenlijk is…. en dan Facebook en WhatsApp uitzetten bij het maken van huiswerk. En daar vanaf het begin van het nieuwe schooljaar ook een beetje op te letten.

O ja, wie multitaskt door iets op te zoeken wat met je werk te maken heeft, of wie sociale media alleen gebruikt om samen te werken aan iets voor het huiswerk, die is wel goed bezig. Dat blijkt juist motiverend te werken. Maar ja, beperk je daar dan maar eens toe. Veel volwassenen kunnen dat al niet eens.

Hier is de Brain: je kunt dus overal op klikken om de relaties te zien.

Update 16 september 2015:

Het meeste onderzoek naar de invloed van sociale mediagebruik is tot nu toe gedaan onder adolescenten, iets oudere tieners en jonge twintigers. Vandaag kwam een Schots onderzoek in het nieuws, gedaan onder een jongere groep. Zelfde resultaten, zie http://www.medicalnewstoday.com/articles/299225.php. Conclusie: er is duidelijk verband tussen meer sociale-mediagebruik en slechte slaapkwaliteit.

Meer informatie over het boek Focus! Over sociale media als de grote afleider, van Justine Pardoen (hier via Bol.com)

Gerelateerde berichten
Ouders

Een vakantie zonder WiFi en schermen heeft voordelen

Lees verder

Mediawijsheid en reflectie - Bureau Jeugd en Media
Scholen

Mediawijsheid na corona – welke lessen zijn geleerd?

Lees verder

zelfbeeld
Onderzoek

Zelfbeeld tieners beïnvloed door sociale media

Lees verder

Bureau Jeugd & Media