Louis Stiller

Louis Stiller Bureau Jeugd & Media

Louis Stiller is van oorsprong literatuurwetenschapper; maar hij gedijt het beste als hij veel tegelijk kan zijn: onderzoeker, schrijf- en mediadocent (o.a. Schrijversvakschool Groningen), journalist, (hoofd)redacteur (o.a. Schrijven Online), innovatief uitgever (van apps tot leesbare kaarten). Zijn laatste project was Leesbaar Amsterdam: een stadskaart in de vorm van citaten van schrijvers. Zelf schrijft hij ook veel: inmiddels heeft hij zo’n 26 gepubliceerde boeken en rapporten op zijn naam staan. Zijn eerste roman ligt ook al op de plank.

De nieuwsgierigheid van Louis bevindt zich altijd op het snijvlak van literatuur/schrijven en media/internet – niet alleen voor volwassenen, maar meer en meer voor en over jongeren. Samen met Justine Pardoen onderzoekt hij de invloed van digitale media op de ontwikkeling van geletterdheid van kinderen en jongeren.

Al bijna twintig jaar leidt Louis het project Dichter in het web van Poetry International. Dichter in het web biedt een interactieve wandeling langs een aantal Nederlandstalige gedichten, en is bedoeld voor middelbare scholieren in de bovenbouw. Het doel is om middelbare scholieren de gelegenheid te geven dieper in een aantal geselecteerde gedichten door te dringen. Daartoe worden alle denkbare mediavormen gebruikt: teksten, foto’s, animaties, muziek- en geluidsfragmenten en interactieve opdrachten die in de klas, maar ook voor in de mediatheek of thuis.

Voor het rapport Wat wij kunnen leren van computing-onderwijs in de Britse praktijk, onlangs uitgegeven door Kennisnet, deed hij de research en legde hij de inhoudelijke basis. 

“Internet en sociale media veranderen onze omgang met verhalen, lezen en schrijven grondig. Oude machtsstructuren van de gezaghebbende media werden de afgelopen jaren in hoog tempo afgebroken en werden ingenomen door chaotischer maar democratischer vormen als blogs, posts en tweets. Van deze nieuwe verhaalruimte probeer ik de betekenis, het tempo, de mechanismen en de consequenties steeds beter te begrijpen, omdat het ons een idee geeft over hoe de toekomst van het verhalen vertellen, het lezen en schrijven eruit zal zien.”

Voor Bureau Jeugd & Media wordt Louis ingezet als researcher en als redacteur, maar ook als gastdocent.