1
juni
2016
vlogger worden

Gepubliceerd door Tewatha Muller in Ouders

Vloggers en YouTubers (2) – Help, mijn kind wil vlogger worden!

Dit is deel 2 uit onze blogreeks over vloggers. Wie zijn ze, waarom vinden kinderen en jonge tieners ze zo aantrekkelijk, en wat zijn de uitdagingen voor opvoeders – van commerciële beïnvloeding tot privacy.

Vandaag schrijft Tewatha Muller over de vraag: hoe reageer je als je kind aangeeft dat hij of zij ook vlogger wil worden?

Kinderen kijken op tegen vloggers

Als ik tijdens mijn ouderavonden vertel over vloggers, krijg ik vrijwel altijd de reactie: “Ik snap niet wat mijn kind zo leuk vindt aan vloggers!” Ik vertel dan dat vloggers de beroemdheden van nu zijn, een beetje als het mooiste meisje of stoerste jongen van de school, maar dan online. Vloggers zijn mensen naar wie kinderen vaak opkijken. Aspiratie, adoratie en in sommige gevallen ook inspiratie: ze willen zijn zoals hun online helden. Dat wij niet begrijpen wat ze erin zien, zegt niets. Het zijn mensen waar de schijnwerpers op staan, met veel volgers en aandacht.

Ik merk het ook om me heen: inmiddels willen kinderen steeds vaker zelf ook vlogger worden. Piloot, wetenschapper, zangeres, vlogger…   Tegelijkertijd zijn ze zich natuurlijk nog niet bewust van wat vloggen precies inhoudt. Als je besluit te vloggen en je hebt er talent voor, dan is dat natuurlijk fantastisch als je hier groot mee kan worden en er je creativiteit in kwijt kan. Dat zou ik als ouder absoluut aanmoedigen, of je daar nu geld mee verdient of niet: het is een manier om media in te zetten om contact te maken met anderen, en jezelf te uiten. Los daarvan is het altijd goed om je kind te ondersteunen in zijn of haar ambities. Ook al lijkt jou het onzinnig of niet haalbaar. Een kind dat ruimtevaarder, balletdanseres of profvoetballer wil worden, ga je ook niet meteen vertellen dat ze zich beter ergens anders op kunnen voorbereiden. Maar je vertelt wel wat het inhoudt en wat je moet doen om dat doel te bereiken.

Het verschil met vroeger is, dat kinderen die een mobiel hebben om mee te filmen en een internetverbinding, jou niet meer nodig hebben om aan de slag te gaan met hun droom. Daarom is het goed om, zodra je merkt dat je kind wil gaan vloggen, te praten over wat vloggen inhoudt.

Wat iedere ouder moet weten over vloggen

Wat je als ouder, net als de toekomstige vlogger zelf, moet weten, is dat je rekening moet houden met het volgende.

Privacy

De clou van vloggen is dat je aardig wat persoonlijke details deelt met je volgers. Je volgers vinden je vaak juist leuk om je persoonlijkheid of om wat je doet. Hoe je het wendt of keert, door zoveel persoonlijke details te delen met je volgers, verlies je je privacy. (Op de foto hierboven zie je Enzo Knol met zijn vriendin Dee in bed!) Het gevolg is dat mensen denken jou echt te kennen, en zij zien daardoor minder snel een grens tussen jouw YouTube-leven en je echte leven. Een romantisch diner voor twee is niet zo romantisch als men de hele tijd met je op de foto wil omdat je herkend wordt door iedereen. Kun je dat aan?

Discipline

Hoewel het simpel lijkt, en lang niet door iedereen zo gezien wordt, heb je als vlogger een ijzeren discipline nodig om succesvol te worden. Vloggen is echt hard werken! Natuurlijk is het leuk als je als vlogger wordt uitgenodigd om een zonnig resort in Spanje te komen bezoeken. Alleen…het vloggen (je werk), gaat dan wel gewoon door. De meeste vloggers werken zelfs veel meer dan de gemiddelde mens. In het weekend en in de avond moet er immers ook gevlogd worden, ook als je een keer geen zin hebt. Als je geld gaat verdienen met je vlogs, betekent dat ook dat je niet meer zelf kunt bepalen wanneer je vlogt en wanneer niet: je maakt afspraken die in contracten worden vastgelegd.

Daarnaast moet je je vlogs regelmatig en op een vast tijdstip uploaden: liefst dagelijks of wekelijks – de grote vloggers maken twee video’s per dag! Als je op een gegeven moment veel volgers krijgt, verwachten zij elke dag (of elke week) op een vast tijdstip een vlog. Als je dit niet doet, verlies je de volgers die je hebt opgebouwd en je krijgt flink wat commentaar. Een weekje op het strand lekker liggen bakken en niet vloggen, betekent dat je ook een week lang geen content hebt om te uploaden en daar verlies je volgers mee. Ben jij zo gedisciplineerd?

Altijd online

Je bent altijd online omdat je altijd online moet zijn. Je moet bijhouden wat er gezegd en gedaan wordt, je moet niet alleen op YouTube uploaden, maar ook op allerlei anderen sociale-mediakanalen aanwezig zijn: op Instagram, Snapchat, Twitter en Facebook. Je moet reageren op comments (reacties); zeker in het begin als je wilt groeien. Een pauze nemen van je online bestaan is hierdoor erg lastig, want wie weet wat je daardoor zal missen?! Wil jij zo’n intensief online leven?

Omgaan met negatieve reacties

“Je bent een lelijke bitch!” “Je bent lui en dom.” “Je praat langzaam en je hebt paardentanden.” Dit zijn doorsnee beledigingen die een vlogger in de comments voor zijn kiezen krijgt naar aanleiding van een vlog. Kijkers zitten lekker anoniem en veilig achter de computer en durven daardoor veel gemenere dingen te zeggen dan in het echt. Als vlogger moet je een behoorlijk dikke huid kweken, want je er komt altijd een keer lelijk commentaar, hoe goed je ook bent. Hoewel je vast véél meer leuk commentaar krijgt, niemand krijgt altijd alleen maar lof en juist die ene keer dat lelijke commentaar doet veel pijn. Je moet leren dat van je af te zetten. Kun je daarmee omgaan?

Diefstal

Sommige vloggers worden beroofd van hun bezittingen door mensen die hun vlogs kijken met verkeerde bedoelingen. Je filmt natuurlijk in je eigen omgeving en je laat via social media vaak weten wat je doet en waar je bent. Helaas ben je zo de ideale prooi voor mensen die willen inbreken of het gewoon een sport vinden om te weten waar je bent en waar je woont. Ze stalken je, weten wat je in huis hebt en kunnen via social media erachter komen wanneer je thuis bent en niet. Daar moet je rekening mee houden: wie in een glazen huis woont, moet meer voorzorgsmaatregelen nemen voor beveiliging. Heb je dat ervoor over?

Privacy van anderen

Natuurlijk vind jij het heel leuk om te vloggen, maar heb je weleens gedacht aan de privacy van anderen om je heen? Vindt iedereen het net zo leuk als jij om de hele dag gefilmd te worden en zo nee, hoe ga je dit oplossen? Stel, je krijgt een vriendje je vriendinnetje die het niet leuk vindt, ga je dan toch door met vloggen? Denk daar goed over na voor je begint met je vlogcarrière. Wat wil je er allemaal voor opgeven en hoe regel je dat met de mensen om je heen?

vlogger worden

Enzo Knol gaat op de selfie met een fan die hij op straat tegenkomt

Tip tot slot

Kijk samen met je kind naar zijn of haar favoriete vloggers en stel vragen: waarom wil je vlogger worden? Schets mogelijke situaties en stel de vragen zoals hierboven gesteld. Bijvoorbeeld: hoe zou jij omgaan met zulke lelijke comments? Meer voorbeelden van Echte Vragen over vloggen, vind je hier. Kortom, maak ze bewust van wat er allemaal bij komt kijken. Mediaopvoeding is dus ook: nadenken over mediawijs vloggen. En geniet ondertussen van wat je kind er allemaal over weet te vertellen: zo ben jij ook weer bij!

Succes met (bewust) vloggen!

Naschrift 27 juli 2016: Luister het item op radio 1 (Een Vandaag Radio): Je kind beroemd op Instagram, wat nu?

[wordt vervolgd]

Dit is deel 2 in de blogreeks over vloggers en YouTubers.  Andere delen leest u hier:

  • Deel 1 (Introductie)
  • Deel 3 (Vloggen en de werkelijkheid
  • Deel 4 (Een gedragscode voor vloggers?
  • Deel 5 (Geld verdienen met slap ouwehoeren)
  • Deel 6 (Geldt de reclamecode ook voor vloggers?)
  • Deel 7 (Gezinsvloggers, ook in ons land)
  • Deel 8 (Oneerlijk zaken doen)
  • Deel 9 (Vloggers met een verstandelijke beperking)
  • Deel 10 (Is Youtuben kinderarbeid?)
Gerelateerde berichten
Media Ukkie Dagen 2017 Onderzoek naar mediagebruik ukkies (0-6 jaar)
Het jonge kind

Media Ukkie Dagen 2017 van start

Lees verder

Hulp vragen - Bureau Jeugd en Media
Onderzoek

Helft jongeren zoekt geen hulp bij nare ervaringen online

Lees verder

Bureau Jeugd & Media